Vi har idag ett villalarm via Sector Alarm men vi vill avsluta vårt abonnemang hos dem. I samband med installationen så köpte vi till en extra kamera, rökdeckare och magnetkontakt. Dessa får vi ju nu behålla. Men frågan är då, har vi någon nytta av dem? Finns det något system man kan koppla in dem i? Vi är öppna både för egeninstallerade system och abonnemang.

Mer generellt, har man någon nytta av att friköpa utrustningen hos något bolag alls? I så fall vilka?
 
RilleRock
Är de trådlöst så nej.
Kanske går att sälja till någon med samma version.

Trådlöst på abonnemang är ingen höjdare.
1. Man kan inte blanda utan är låst till ett fabrikat.
2. Enkla att störa ut om man vill.
3. Går din version ur tiden och vill uppgradera måste du byta Allt.

Har man en trådbunden central kan man byta central och map men behålla detektorerna eller viceversa.
 
Får du inte behålla hela larmcentralen när du säger upp det? Det sa en säljare som jag pratat med. Larmet kommer fungera stand-alone men de tar ur uppringaren/avaktiverar funktionen.
 
R_Strandberg skrev:
Får du inte behålla hela larmcentralen när du säger upp det? Det sa en säljare som jag pratat med. Larmet kommer fungera stand-alone men de tar ur uppringaren/avaktiverar funktionen.
Nope. De delar som ingick i startpaketet måste lämnas tillbaka. Möjligt att de har olika erbjudanden eller att de ändrat sedan vi köpte för 2 år sedan.
 
Kan man koppla sitt eget no name larm till en utomstående larmcentral?
 
Tida skrev:
Nope. De delar som ingick i startpaketet måste lämnas tillbaka. Möjligt att de har olika erbjudanden eller att de ändrat sedan vi köpte för 2 år sedan.
Förr i tiden erbjöd Sector att programmera om anläggningen till ett lokallarm utan koppling till till central eller mobiltelefon. När de började använda honeywell produkter (Verisures gamla system) för ca 5 år sedan så slutade de erbjuda detta. Komponenterna kan du använda som attrapper eller ev sälja till sectorkunder men de måste betala Sector för att koppla in dom om dom ens är intresserade av att göra det. Så pengarna du betalt för utrustningen kan du se som förlorade. Vänder du dig till någon annan operatör för nytt larm så finns det ingen nytta av dina gamla produkter.
 
buspojken skrev:
Kan man koppla sitt eget no name larm till en utomstående larmcentral?
Om produkterna uppfyller deras krav samt att centralen skickar enligt deras godkända protokoll och att du har ett anläggningsintyg från behörig larminstallatör så bör det gå. Har du installerat själv så kan du nog glömma det
 
K
Beror visserligen på vad du menar med no-name larm, vad du förväntar dig att centralen ska agera på och vad du är villig att betala.
Dock tveksamt att en larmcentral som levererar mer standardiserade lösningar accepterar det.
 
Tänkte mest att man köpte ett larm från Kina eller USA, monterade de själv och betalade en summa till typ Securitas för ev utryckningar
 
När jag får igång mitt larm så tänkte jag nyttja grannarna som larmcentral. Går larmet så ber jag dem ta en titt utifrån för att se om de ser någon uppbruten altandörr eller liknande, eller så kan de gå in och kolla om det brinner. Som tack för utryckningen tänkte jag knalla över med en flaska vin.

Det är mycket bättre än någon larmcentral. Om det brinner så har en rådig granne kanske möjlighet att släcka med en brandsläckare beroende på hur utvecklad branden är, eller dra av huvudkranen om det är ett vattenlarm som gått. Och skulle det mot förmodan vara ett inbrott så har grannen mycket bättre chans än väktarna att ringa dit polisen i tid och ta signalement på tjuvarna. Och efteråt kan grannen plasta fönstret eller dörren.

Rent statistiskt så råkar ett hus ut för inbrott en gång på 200 år. På den tiden hinner man betala 720 000:- kr till larmbolaget. Det är dyr byggplast för fönstret.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
D
Med tanke på alla dessa grannar som alltid är hemma dygnet runt, fäktas med inbrottstjuvar och släcker eldar, vad ska man då med en hemförsäkring till? Grannen ställer säkert upp och betalar får återuppbyggnaden av huset. Tänk vad mycket pengar man sparar om man låter grannen sova i källaren också.

För att återgå till vad tråden handlar om. Nej det lönar sig väl aldrig att friköpa ett sådant larm från bolagen. Bättre att du anlitar en egen larminstallatör och får ett larm som du kan bestämma över själv.
 
Såhär fungerar det.
IP-larmsändning fungerar generellt lite annorlunda än analog uppringning, det ska man vara på det klara med. Där krävs det att larmoperatören faktiskt har köpt in kompatibel utrustning. Säkert är det så att det finns viss bredd på utrustning dvs en hårdvara har stöd för en mängd olika larm, men inte alltid.

ANALOG uppringning å andra sidan är det enklare med, där anpassar man larmformatet efter vad mottagaren kan ta emot (SIA, Contact ID, robofon minst kan alla centraler ta emot men robofon börjar vara lite ute minst sagt) och kan med andra ord köra kinalarm eller vad som helst mot en larmcentral som har stöd för formatet.

I princip så definerar man ett primär och sekundär-telefonnummer till centralen (ofta anger man i programmeringen om det ska vara dubbelnolla, väntas på kopplingston osv), sedan anger man ett abonnentnummer antingen 4- eller 6-ställigt är väl det vanligaste och larmcentralen är anpassningsbar man kan köra vad som larmet har stöd för. Sedan överför larmet med korta pulser lite smaskig information till deras analoga larmmottagare.

Så buspojken visst det kommer fungera om du kör analogt. Alternativt kör analogt till något som omvandlar detta till IP och kommunicerar med larmcentralen till exempel en IRIS eller dyligt.

Har inte hört talas om ngn privatperson som själv kopplat larmet mot larmcentral men det borde inte vara omöjligt tycker jag... men jag vet inte.
 
RilleRock skrev:
Är de trådlöst så nej.
Kanske går att sälja till någon med samma version.

Trådlöst på abonnemang är ingen höjdare.
1. Man kan inte blanda utan är låst till ett fabrikat.
2. Enkla att störa ut om man vill.
3. Går din version ur tiden och vill uppgradera måste du byta Allt.

Har man en trådbunden central kan man byta central och map men behålla detektorerna eller viceversa.
Vet inte vad sector alarm kör för larm men kan inte tänka mig att det är ngt fantastiskt custom. Så en obrandad central borde väl gå att få tag i?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.