Är mitt uppe i ett hus bygge men har problem med att få fram kontrakten som husleverantören har lovat (Hantverkare).
Vad ska man göra när en husleverantör inte uppfyller sina åtaganden ?
Är byggherre över bygget, något som jag inte rekomenderar någon att ta rollen som om man inte har en gedigen kunskap om byggprocessen samt en massa tid...
 
Hej.
Av egen erfarenhet av liknande vid bygge, kontakta en jurist!
Mvh
 
Får man fråga vilken husleverantör du hade ??
 
Har arbete påbörjats utan att du fått påskrivna avtal? Ett påtryckningsmedel du har är att inte betala.
 
Alla är väl byggherrar som bygger, men alla har väl inte samordningsansvar som du troligtvis menar...
 
75senna skrev:
Är mitt uppe i ett hus bygge men har problem med att få fram kontrakten som husleverantören har lovat (Hantverkare).
Vad ska man göra när en husleverantör inte uppfyller sina åtaganden ?
Är byggherre över bygget, något som jag inte rekomenderar någon att ta rollen som om man inte har en gedigen kunskap om byggprocessen samt en massa tid...
Vad man bör göra är att inte skriva på något avtal förrän alla avtalen är justerade och klara för påskrift. På så sätt binder man inte sig för tex. en leverans innan man fått alla andra avtal på banan. Det är dock lite sent för din del, men kan vara bra information för andra.
Vad du får göra är att bita i det sura äpplet och ta itu med uppgiften att projektleda och få ordning på ditt bygge. Det är just sådant som man betalar en totalentreprenöre att hantera. Om man väljer att "spara" genom att handla upp på delad entreprenad så får man MASSOR med extra arbetsuppgifter och bollar som skall hållas i luften.
Du kan i detta läget anlita en egen projektledare som hanterar en del åt dig och som du kan rådfråga.

Byggherre är alla som beställer och låter uppföra en byggnad, oavsett om man köper nyckelfärdigt på totalentreprenad eller om man som du tar på sig större ansvar.
Hoppas andra tar lärdom av ditt vittnesmål och låter bli att tro att det är så enkelt att fixa allt själv.
 
Jag håller till 100 % med dig volvo, men det är väldigt lätt att dras med av säljarens snack att det är så himla ENKELT.
Vill samtidigt Verkligen informera alla som är på G att skriva på avtal mm med en husleverantör att noggrant läsa igenom kontrakten eller be en jurist titta på det.
Nu har vi i våran tur haft en väldigt bra hantverkare som tagit sig tid att ordna fram de yrkesgrupper som har fattats samt ordnat fram kontrakt mm.
Vill igen bara iformera att en Totalentreprenör är att REKOMENDERA
Hoppas att detta hjälper någon att göra erat husbygge till en trevlig och rolig upplevelse................
 
Håller verkligen inte med!!! Skulle inte bygga med annat en delad entreprenad. Vårt hus är klart om en vecka (Eksjöhus) och det fungerar klockrent. Snickaren har samordningsansvaret och det sköter han förträffligt. Det jag tycker är bra med delad entreprenad är att man får kontakt med alla som ska jobba med huset vilket gör att det inte blir så mycket missförstånd etc. Priserna för respektive entreprenad har stämt på pricken, visst det blev mer fyll under huset men det få man nästan räkna med beroende på tomt.

Jag har kanske fått världens bästa snickare(börjar nästan tro det) men med en seriös husleverantör som använder sig av delad entreprenad så ska det inte vara några problem. Se bara till att någon har samordningsansvaret.

Mitt nästa hus blir garanterat också på delad entreprenad.
 
Bumpaberra har rätt, helt rätt. Vi byggde också med delad entrepenad och inget under bygget skulle övertyga oss om att totalentrepenad skulle vara bättre. Vi tog samordningsansvaret själva och visst var det lite jobb men både kul och lärorikt.
 
Då utgår jag från att ni haft en husleverantör som har uppfyllt sina åtaganden med att ta fram samtliga hantverkare, kontraktskrivningar mm ?
 
Eller ingick det i erat samordningsansvar ?
 
Husleverantören har uppfyllt sina åtagande för detta, de tog fram alla kontrakt etc för entreprenaderna.
 
Vi upphandlade och förhandlade alla kontrakt själva. Husleverantören har däremog kommit med tips på entrepenörer.
 
75senna skrev:
Då utgår jag från att ni haft en husleverantör som har uppfyllt sina åtaganden med att ta fram samtliga hantverkare, kontraktskrivningar mm ?
Vid en delad entreprenad kan det väl knappast vara ett åtagande från husleverantören att ta fram hantverkare?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.