Vi har haft ett företag här som klippt vassen 2 ggr med ca ett års mellanrum. Dock är vattennivån så låg att vassen är över vattenytan. Om jag förstått rätt så dör vassen om man klipper den under vattenytan?
Så min fråga är. Vad ska vi göra med detta område nu efter att vassen är klippt för att förhindra att den växer upp där igen?
 
  • Utsikt från en altan över en sjö med lågt vattenstånd och nyklippt vass. Vid altanen står en stol och ett bord, samt en leksaksgokart på marken.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Strand med klippt vass vid en sjö, låg vattennivå, omgivande vegetation, leksaksbil på sanden, molnig himmel och skog i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • An area by the water with cut reeds lying dry above a low water level. Some greenery is visible in the foreground.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vänta på höjningen är det nog och hoppas på det bästa.
 
J jonaserik skrev:
Vänta på höjningen är det nog och hoppas på det bästa.
Tack för svar! Tyvärr höjs inte vattnet så mycket längre. Det är många år sedan det var så högt. Är det kört då?
 
Vet inte hur det går, men vassrötter vet jag efter grävning runt ett hus. Kom ner till ca 3 meter och det knäppte i rötterna, dom går djupt. Skriv in "" döda vass "" så kommer det upp en del om det. Det blir till att läsa på många ställen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.