Jag har hittat ett intressant objekt, en korsvirkeslänga i behov av renovering.
Virket är maskätet och i min värld ska man byta ut maskätet trä.
Är det en rimlig arbetsinsats att göra detta eller ska jag sluta drömma och försöka hitta ett annat hus?
 
Hej, har en hel del maskätet virke i huset. Spelar i vårt fall ingen större roll eftersom det inte påverkar bärigheten på virket något vidare. Har inte sett några färska angrepp i vårt hus sedan vi flytta in. I dina trakter är det nog stor chans att det är or. Gran gnager de rakt genom, på fur har jag bara sett ytskador (förutom på möbelvirke), ek tycks de i princip inte röra förutom splintveden. Ditt objekt är säkert byggt i fur/ek. Skulle det däremot vara husbock bör du nog lämna objektet.
Så vad jag vill säga är att det inte behöver betyda något att det är maskätet, men du måste naturligtvis ta dit en expert (absolut inte anticimex) som kan bedöma vad det är för djur och omfattningen av angreppet.
 
Jag har forska en del och det verkar vara Or, men jag ska vara noggrann innan det blir aktuellt med köp.
 
Är det bara orätet så är det ingen fara. Däremot går oren gärna på trä som är lite rötskadat. Så det är snarare röta du bör vara observant på. Känn med en kniv om det är mjukt. Det går ju att låta byta rötskadat korsvirke.

En stor riskfaktor vad gäller korsvirkeshus är om det har renoverats med felaktiga material och metoder.
 
Det är syllarna som är angripna, besvärligaste virket att byta. Man ser angreppen på en kortsida, de andra syllarna är putsade så jag ställer mig frågan hur det kan tänkas se ut under putsen, är det för att dölja nåt man har putsat? Visserligen ser det ut som putsningen är gjord för länge sen, men byggfusk är inget nytt påfund.
 
Det låter nästan som att du skulle ta dit någon byggnadsvårdskunnig hantverkare för besiktning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.