Jag har ingen kunskap om hus men bor sedan 2 år ändå i ett sådant. . Vårt hus har vattenburna element men i tvättstuga och förråd/verkstad finns ingen värmekälla. Väggarna är putsade och så vitt jag kan gissa är det väl isolerat i dessa då det ändå inte är superkallt där. Vad jag har förstått är det kanske inte så bra för huset att det inte finns någon värmekälla där och i tvättstugan (där tvätten för övrigt tar minst 1 dygn att torka) har jag sett mögelprickar på en av väggarna.
Vad bör vi göra? Dra in element i rummen? Hur går det till? Det känns lite som en garagemiljö i dessa utrymmen..
 
Antagligen så är väl huset konstruerat med dessa utrymmen som ouppvärmda. Hur gammalt är huset?

Mögeltillväxt är ju allvarligt. Det är inte bra. Sätt in en liten avfuktare om ni ska torka tvätt. För att en sådan ska fungera någorlunda så bör det vara +15° C.

Hur värmer ni huset? Har det ändrats sedan huset byggdes?
 
Ja, avfuktare och ett litet el-element är väl det bästa och snabbaste (och definitivt billigaste) lösningen.
Det borde räcka med ett litet element, 6-900W typ... Ställer du det att hålla runt 18 grader så tar det inte mycket el sen när det väl är uppvärmt.

Se till att få en avfuktare som har utlopp och inte med "hink" så du måste tömma. Då lägger du bara slangen till avloppet så tuffar den på. Kolla på ljudnivån på avfuktaren också om det är i närheten av sovrum, vissa låter rent förskräckligt...
 
Huset är byggt på 60-talet och förre ägaren hade antagligen oljepanna innan han bytte till elpanna. Vi grävde ner jordvärme förra vintern.

Är det en långsiktig lösning med avfuktare?
 
Då har du nog en del av svaret där.
När oljepannan gick så värmde den antagligen också upp källaren med spillvärmen.
Troligen bygger den ursprungliga ventilationen då också på självdrag, som förutsätter en varm panna.
Hur ser ventilationen ut i huset?

Ska du torka tvätt i en källare med något sådär rimliga torktider så är det en avfuktare som gäller.
Den behöver inte vara särskilt stor, utan de minsta fungerar.

Gällande uppvärmningen så är det många som installerar en vattenburen fläktkonvektor (exempel från Jula) i sina källare när man konverterar till jord/bergvärme. Den sprider värmen bra, och tar värmen via värmepumpen.
 
Tvättstugan och de andra mindre rummen där ligger inte i någon källare utan vid gaveln på huset. Jag skulle helst vilja att klimatet där blev som i resten av huset. .
Vi har det där fina "självdrags"ventilationen.. Några ventiler på fönsterna och någon enstaka ventil i väggen. I både badrum och tvättstuga finns en liten fläkt kopplad på ventilationen
 
Aha.. Då "läste" jag uppenbarligen detaljer mellan raderna.. :)

För att självdragsventilation ska fungera krävs det en panna. Så det behöver ni se över.

Vill du upp till normal bostadstemperatur i alla utrymmen så är det ju nya radiatorer/element och ny rördragning som gäller. En annan fråga är ju om er värmepump är dimensionerad för att klara denna utökning.
En variant om det blir problem där skulle möjligen kunna vara att installera en kompletterande luft/luft värmepump i dessa utrymmen.
 
Både fläktkonvektor och luft/luft VP är ju bra lösningar eftersom de "torkar" luften per automatik och då behöver du ingen ytterligare avfuktare.
Dock är det ju en mer kostsam investering så det blir ju att fundera om det ska göras en gång för alla eller om du vill lösa det temporärt (=något år)...

T.ex. så borde denna räcka: http://www.clasohlson.com/se/Luftavfuktare-Cotech-10-l/36-5204
Och detta på 750W: http://www.clasohlson.com/se/Elelement/36-3839

Total investering 1300 kr (tillkommer elförbrukning på ca. 1kW om elementet är på och luftfuktaren går full fart)
 
Sen kan jag tillägga att en fläktkonvektor knappt drar någon ström alls medan en liten luft/luft VP drar runt 0,6-0,8kW i medel över året...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.