Hej
Jag har ett enplanshus, 175 m2 som idag värms med en gamal bergvärmepump. Har FTX återvinning. Det är golvvärme i huset. Pumpen är en Thermia DUO 8 med 20 år på nacken. Hålet är ganska grunt jag tror att det är drygt 100m. Jag har klarat att värma huset enbart med denna pumpen.

Nu börjar bergvärmepumpen dessvärre krångla, den stänger av sig ibland (tryckvakten) och ibland kommer ljud jag inte känner igen. Jag inser att den sjunger på sista versen.

Hur löser jag detta? Byta till en annan bergvärmepump? Måste jag ha djupare hål? Kan jag kompletterna med något annat? Solvärme+bergvärme? Byta till en luft-vatten pump?
Vad tycker ni?
 
thermias pumpar är rätt förnämliga, kontakta din närmsta thermia återförsäljare och fråga om service alt en ny pump
 
ta ut en servicegubbe, han vet säkert direkt vad det är för fel och vad det kostar att åtgärda. Sedan tar du ställning till om du sätta in nytt istället för det gamla.

Din krånglande anläggning och minskad effekt kanske beror på att det är någon ventil eller liknande som påverkar tryckvakten. Har du tur så krävs det bara en reservdel för några hundralappar och så ska servicegubben ha en slant också.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.