Y
Det har läckt in vatten via skorstenen redan när huset var nytt, någon krans byttes då.
Nu har det nog läckt ett tag igen, syns inne i huset, spricka i gips o då även tapeter. (eller rättare sagt hoppas jag att det bara är pga den, men troligen fler läckor då skadorna inne i huset är en bit ifrån varandra..)

Hur som helst, jag vill ju byta ved-pannan mot jordvärme. Då behövs ju ingen skortsen antar jag - då vore det ju en bra idé att plocka bort den. Få ett slut på läckor och få mer plats i pannrummet.

Men... Så är jag lite lockad att göra en uteplats däruppe på ovanvåningen... Och då har jag lekt lite med tanken att man kunde haft den skorstenen och gjort som en öppen eldstad där man kan grilla å så.

Fast nu har ni chansen att förklara för mig hur dumt det vore att göra en grill utav skorstenen så jag slutar gå och vela. Eller - att ni förklarar varför jag bör behålla den av andra skäl.

skorstenen341.jpg

;)
 
Y
Ingen som plockat bort sin murade skorsten efter värmepumps installation?
Eller gjort om skorstenen till et öppen eldstad för sin uteplats? hehe
 
Inget jag har gjort men jag kan ju tycka något ändå...

Varför inte liksom göra båda delar? Plocka bort skorstenen ner till taket så att du säkert kan få tätt ner i huset. Då får du ju också ett fundament där du kan mura en ny grill. Skulle kanske funka? Eventuellt kanske det behövs ytterligare någon förstärkning inne i det som är kvar av skorstenen men den har ju å andra sidan burit sig själv tidigare.

Glöm inte bort brandsäkerheten bara, du skall nog inte elda hur som helst uppe på taket intill träväggen. :)
 
Y
Hum... Känns skumt att riva nederdelen och låta överdelen stå kvar. En sak vore väl att bygga ny på samma plats däremot men... Och jo som du säger så känns det ju kanske lite väl vågat at elda mot trägavlen, eller på huset överhuvudtaget.

Fast har sett folk som har murade öppna-eldstad på sin vägg/altan men har itne sett ovanpå garagtak...

Frågan är om det ens vore lagligt?

Vore gott att kunna nyttja all utrymme i pannrummet samt slippa läckorna... hum hum
 
Glöm inte att takpappen brinner mycket bättre än träväggen...
 
riv ner skorstenen och köp en fin weber klotgrill blir kanon!
 
Yrrol skrev:
Hum... Känns skumt att riva nederdelen och låta överdelen stå kvar.
Nu menade jag att du kunde använda nederdelen som fundament, alltså riva överdelen och mura en ny grill ovanpå nederdelen. Om jag förstått det här med tyngdlagen rätt så kan inte överdelen bara hänga kvar i luften...:)

Tanken var att nederdelen kunde tjäna som ett stabilt fundament för att mura upp något nytt. Å andra sidan så blir det ju inte bätttre plats i pannrummet då.

Jag inställer med föregående talare "en Weber är inte fel" (En riktig karl grillar inte, han Webrar!)
 
Y
Jag hade hemma takläggaren, han tyckte jag skulle klä skorstenen med plåt för annars skulle den kräva ett evigt underhåll såvida jag inte måla den med någon superfärg.

Sen nämnde jag att jag kommer inte ha kvar vedpannan, då tyckte han att jag skulle skrota bort skorstenen helt... vilket hans firma kunde erbjuda, haha...

Men fan, jag vet inte, jag tycker det är snyggt med vit puts... visst kan jag väl överväga klä kalaset i svart plåt istället och tappa stugkänslan...

Men vad ska jag med skorstenen till, den är ivägen och kommer innebära massa utgifter... Den dagen jag kastar in ved panna så kanske det inte är så dyrt att bygga någon ny diskret skorsten...

Seså, kom med goda råd nu åt mig.. ;)
 
Riv skiten.

Du säger det ju själv:
Men vad ska jag med skorstenen till, den är ivägen och kommer innebära massa utgifter...
Inte ska du väl behöva ta in en firma för att göra det... Ring ett par kompisar och fixa ett par släpvagnar alt. en container att kasta stenarna i så är det gjort på några timmar...
 
Y
fast som sotaren sa - min befintliga är godkänd och därför inget tvång att något ska anpassas (vilket de gnyr om med plattform å skit)... ska jag senare slänga upp en ny skorsten blir det kanske både dyrt samt komplicerade regler att anpassa sig till.

någon som byggt en skorsten nyligen? vilka priser rör det sig om?
 
Y
Jag hade en annan ärligare murare, som vi har till jobbet och som hade nog med jobb så de klara sig utan beställningar av mig, 42års yrkeserfarenhet - kunde dock få köpa rätt slags puts till andra byggnader osv, hos mig idag och fick som svar att...

1. Om en inspektör hade varit här så hade de satt eldförbud utan att gå upp å kollat.

2. Det är sprucket igenom, gissar på han antydde rasrisk.

3. Om jag klär den med plåt - kommer den förfalla dubbelt så fort av kondens.

4. Om han "spacklar" igen skadorna, så kommer det att lossa sen om ett halvår igen. Det skulle ta honom 3-4timmar att utföra, tillskillnad från den andre som skulle ha 1-2dagar på sig.

5. Om det hade varit hans, så hade han rivit ner skorstenen till taket och byggt upp den på nytt - så dålig är den befintliga. Ungefärligt pris; 1200kr metern....



Med tanke på att jag
* ska byta till bergvärme och ingen vedpanna
* ändå måste riva den minst ner till tak
* ska lägga om taket på garaget
* inte lär ha någon öppen eldstad inne i huset - på den sidan... ev på andra sidan - då tyckte han att jag skulle riva den gamle och bygga skorsten på andra sidan isf. det fanns ett sälj-värde på att ha skorsten...

Så är då frågan...
1. Riva ner den till garagtaket och bygga upp den på nytt ~ 13-15 tusen pluss lite...
2. Riva ner den till taknivå - lägga nytt tak över hålet men spara grunden.
3. Riva hela vägen ner, få mer plats för tvättstuga, och den dagen bygga nytt hela vägen upp, blir ju bara ca 2-3meter extra för uppbyggnaden antar jag berörande nybyggnadskostanden...

Hjälp mig bolla lite funderingar ;)
 
Redigerat:
Nu börjar jag få svårt att se något argument för att den skall vara kvar över huvud taget.
1. Du måste riva oavsett eftersom den är så dålig
2. Du vill inte ha nederdelen egentligen utan använda utrymmet till annat
3. Du har ingen användning för den

Har jag missförstått något? Annars tror jag på att RIVA. Den dagen du möjligtvis kanske eventuellt skulle behöve en skorsten där så är det kanske en fördel att bygga helt nytt. En modern, hel, säker och väl fungerande skorsten är inte så dumt om du vill ha resten av huset kvar efter att du eldat. :)
 
Riv hela skiten! Det har vi gjort... Vi fick väldigt mycket bättre planlösning tack vare det. Har inte ångrat mig en sekund.
Den dagen jag skulle behöva en skorsten (varför jag nu skulle behöva det??) så monterar vi (jag) en ny...
 
Y
Jag hör själv hur dumt detta låter men, hur river man då?

Klättra upp och knacka bort bit för bit med hammare och huggmejsel?
 
Japp. Fast det är lite enklare med borrhammare med bilmejsel. :)
Sen ska man frakta bort all sten efteråt med :D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.