Hej.
Om det blir såhär när jag har målat möbler och färgen inte sitter som den borde, vad har jag gjort för fel?

I detta fall hade jag slipat ytan med slipmaskin, tagit grundfärg (rollat) och sedan möbelfärg (rollat).

Tack!
 
  • Målad möbelyta med en fläck där färgen inte fäster ordentligt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
puffar och hoppas att någon kan komma med handfasta råd till en nybörjare.
 
M miis skrev:
puffar och hoppas att någon kan komma med handfasta råd till en nybörjare.
Hej. Är det lackat, oljat, obehandlat du målar på? Vad är det för grundfärg?
 
M Micke R. skrev:
Hej. Är det lackat, oljat, obehandlat du målar på? Vad är det för grundfärg?
Hej o tack för svaret!!

Det är 'lackat' tror jag. Tänk de mörka innerdörrarna i faner från 60-70talet, samma slags yta. Jag har slipat lätt med maskin i 180 slippapper, sedan tagit spärr grund o sedan lackfärg.
Ser framemot råd!
 
Rickard.
Får man killgissa?

Jag tror du skulle ha använt häftgrund eller möjligtvis ingen grund alls. Jag tror att det är grundfärgen som förstör för dig.
 
Redigerat:
Som ovan skrev, häftgrund. Har jag själv kört på när jag målat en del ikeaprylar.
Ruggat upp ytan, slängt på häftgrund och sen slutfärgen.
 
M miis skrev:
Hej o tack för svaret!!

Det är 'lackat' tror jag. Tänk de mörka innerdörrarna i faner från 60-70talet, samma slags yta. Jag har slipat lätt med maskin i 180 slippapper, sedan tagit spärr grund o sedan lackfärg.
Ser framemot råd!
Hej. Färgen har inte bittit i underlaget, tror nog du slipat för lite och för fint papper. Nu sa du inte vad det var för grundfärg/fabrikat men kanske skulle rört om i burken då den kan ha stått länge.
Torka alltid bort slipdamm med en fuktig trasa.
Mvh
 
Rickard. Rickard.ag skrev:
Får man killgissa?

Jag tror du skulle ha använt häftgrund eller möjligtvis ingen grund alls. Jag tror att det är grundfärgen som förstör för dig.
Ojdå, men hur spärrar jag teaken som "oljar"?

Vid nåt annat tillfälle använde jag primer som luktade typ trälim, det blev också sådär när sär man hade stött hårt.
 
L Leafy skrev:
Som ovan skrev, häftgrund. Har jag själv kört på när jag målat en del ikeaprylar.
Ruggat upp ytan, slängt på häftgrund och sen slutfärgen.
Åho, häftgrund....Nu när jag läser om häftgrund så verkar det som att jag borde gjort:

slipa
spärrgrund
häftgrund
måla

oj!
 
M Micke R. skrev:
Hej. Färgen har inte bittit i underlaget, tror nog du slipat för lite och för fint papper. Nu sa du inte vad det var för grundfärg/fabrikat men kanske skulle rört om i burken då den kan ha stått länge.
Torka alltid bort slipdamm med en fuktig trasa.
Mvh
Nu minns jag inte, men det var nog vanlig beckers från Bauhaus. Ska man ha tagit 120 istället? Ska man slipa spärrgrunden / häftgrunden också?

ojoj, mycket arbete för en liten hylla! (men ska måla vistrinskåp snart så det är bra att jag får alla era råd.
 
GoC GoC skrev:
Google är din bästa vän
[länk]
Google är mera kompis med dig för jag har inte hittat denna sida trots många timmar framför dator om målning. :crysmile:Tack för tipset!
 
.......jag har nu i allafall bestämt mig för att inte ge mig på våra 20 + teaekfanerade dörrar o garderobsluckor ...det får bli sprutlackering...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.