Hej Vi har en 2 kanals brytare som jag har tänkt installera en dosdimmer bakom som dessutom ska kunna styras via mobilen. Köpte då en luminans bingo. Bakom brytaren finns en fas och två tändkablar, alltså ingen nolla. Jag har kopplat in enligt bilderna nedan men får det inte att fungera. Inte ens med brytaren. Är det för att jag sakna nolla eller? Tacksam för all hjälp
 
  • Otydlig bild på installationsinstruktioner för en dosdimmer med kopplingsschema och text.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Elinstallation med 2 kanals brytare och dosdimmer utan nolla kopplad i väggdosa.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Öppen eldosa i vägg med en installerad 2-kanals brytare och en dosdimmer, med synliga kablar utan nollledare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Bo Simonsson
  • Laddar…
Utan nolla får du nada funktion.
Den dosdimmern behöver ström till den trådlösa mottagaren och även att driva dimmerfunktionen då det blivit poppis med LED lampor som inte låter dimmer tjuva lite ström.
Nolla finns någonstans (i närmsta kopplingsdosa) i ledningssystemet.

Protte
 
  • Gilla
Kdentist123
  • Laddar…
Jag har kollat på alla andra brytare men ingen av de har en nolla. Finns där inga dosdimmer som fungerar utan nolla?
 
Kdentist123 Kaveh Bordbar skrev:
Jag har kollat på alla andra brytare men ingen av de har en nolla. Finns där inga dosdimmer som fungerar utan nolla?
Du kan rätt enkelt dra in en nolla från lampan (men det kräver ju förstås behörighet om man vill göra det enligt regelverket, men det krävs behörighet för att koppla din dimmer också...) :)

Det finns ett flertal som klarar sig utan nolla, jag har LDN200 från Vadsbo t.ex. men även Nexa har någon utan nolla.
 
Nolla lös dimmer kräver att det går lite ström genom lampan/belastningen, med LED är risken mycket stor att de alltid kommer att lysa lite. Radiomottagare för det trådlösa drivs inte på luft, den behöver ström den med.

Framtidssäkra detta med en tråd till nollan, kan inte se att du kommer undan.

Protte
 
Tack för alla svaren. Trodde det skulle vara enklare än så. Får se om jag kan dra en nolla själv. Men det känns krångligt då lamputtaget är helt på andra sidan av rummet och är ett vägguttag
 
Du kan plocka nollan från lampan. Du har ju redan tändtråden dragen dit.
 
Beroende på hur elen är dragen i ditt hus är det olika smidigt att lösa detta. I mitt hus från mitten av 50-talet sitter det i en kopplingddosa en meter över (nästan) varje strömbrytare. Om det är så i ditt fall borde det vara smidigt att sätta dosdimmern där, för i den dosan lär det finnas såväl nolla som fast fas och tändtråd (och förhoppningsvis lite plats över). Om en sådan lösning är godtagbar enligt praxis vet jag inte, men är det inte en ok lösning hoppas jag att de mer kunniga invänder.
 
Troligen har du en kopplingsdosa någonstans på vägen från brytaren till lampan. Där finns nolla.
 
Jag har en kopplingsdosa i taket som är nära strömbrytaren och där finns det en nolla. Hur får man den nollan att hamna i dosan bakom strömbrytaren? Ingen av sladdarna bakom strömbrytaren går upp i den dosan ( dragit i kablarna och inget hänger)
 
  • Gilla
Karrzzon
  • Laddar…
Ta reda på var ledarna i dosan kommer ifrån.
 
A
Du har kanske ett vägguttag en meter nedanför. Hämta nollan därifrån. Så har jag gjort.
 
Johan1975z skrev:
Du har kanske ett vägguttag en meter nedanför. Hämta nollan därifrån. Så har jag gjort.
Hej. Jag har ett vägguttag precis 1m under. Men hur fick du in sladden bakom strömbrytaren?
 
Man stoppar ner den så kommer den ut i andra änden. Lite bilder brukar hjälpa. ;)
 
Nyfniken Nyfniken skrev:
Man stoppar ner den så kommer den ut i andra änden. Lite bilder brukar hjälpa. ;)
Så du menar att jag kopplar en sladd till nollan bakom uttaget o så stoppar jag i sladden in där de andra sladdarna kommer ut och sen borde den dyka upp bakom strömbrytaren?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.