Hej!
Vi äger en gård från 1898. I vardagsrummet är det ett innertak i form av masonit eller liknande material med ett mönster av breda brädor, dels har det börjat bågna och hänga på ett ställe och det känns för modern för huset tänker jag. Jag har aldrig sett liknande innan. Vad kan det vara och vad kan jag göra åt det? Kan jag ta ner det och hoppas på brädor under, eller kanske ta ner och pappspänna? I rummet intill består taket av vackra breda kilsågade plank, samma är det i lilla gäststugan på gården som är byggd två år tidigare.

Tack på förhand 💓
 
  • Inomhus, delvis släckt, tak och vit dörrkarm, spegelreflektion, del av rum och växt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vitt tak med synliga skarvar och skuggor, delvis suddig, med en mörk hörnlinje.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ser ut som gamla Huntonit-skivor, de är gjorda av träfibermaterial. Du får väl ta ner dem och se vad som finns under.
 
  • Gilla
PernillaNW
  • Laddar…
P PernillaNW skrev:
Hej!
Vi äger en gård från 1898. I vardagsrummet är det ett innertak i form av masonit eller liknande material med ett mönster av breda brädor, dels har det börjat bågna och hänga på ett ställe och det känns för modern för huset tänker jag. Jag har aldrig sett liknande innan. Vad kan det vara och vad kan jag göra åt det? Kan jag ta ner det och hoppas på brädor under, eller kanske ta ner och pappspänna? I rummet intill består taket av vackra breda kilsågade plank, samma är det i lilla gäststugan på gården som är byggd två år tidigare.

Tack på förhand 💓
Ser ut som i ett litet rum vi har i vårt renoveringsobjekt från 1904. Och det var ett av de mer ”mindre” sorgliga rummen jag tagit itu med.

Om det är samma var det väldigt porösa träfiberplattor.

Det rev jag ner. Men konstaterade att det 120 år gamla pärlspontstaket därunder var så fuktskadat att jag fick sätta upp ny pärlspont på det gamla.

Tyvärr, jag vill behålla så mycket gammalt som möjligt. Men här det gick bara inte. Så på med ny pärlspont på den gamla.

Vad ska du göra? Vet inte, men om du inte vill ha taket så ta bort det. Det är för poröst för att vara nåt vettigt underlag för att sätta upp ett nytt tak. Riv ner det och se till att du har någon fast materia att spika/skruva/fästa det tak ni vill ha.

Låter som vi har samma typ av ”livs”-projekt 🙂
 
"Det sitter i väggarna" satte nytt pappspänt tak i senaste programmet. Det var intressant.
 
P PernillaNW skrev:
Hej!
Vi äger en gård från 1898. I vardagsrummet är det ett innertak i form av masonit eller liknande material med ett mönster av breda brädor, dels har det börjat bågna och hänga på ett ställe och det känns för modern för huset tänker jag. Jag har aldrig sett liknande innan. Vad kan det vara och vad kan jag göra åt det? Kan jag ta ner det och hoppas på brädor under, eller kanske ta ner och pappspänna? I rummet intill består taket av vackra breda kilsågade plank, samma är det i lilla gäststugan på gården som är byggd två år tidigare.

Tack på förhand 💓
Börja med att riva ner det där skräpet och sen, när du ser vad som är under, kan du fundera på hur du vill ha det.

Återkom gärna med bilder när du plockat ner takplattorna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.