Om vi köper ett hus där det inte finns kvitton på renovering av badrum, och besiktninsmannen kan inte kolla det eftersom man inte kan lyfta på kaklet och se om det är korrekt lagt.. Det finns inga foton på renoveringsprocessen men säljaren säger att det är en fackman som gjort renoveringen, utan kvitton..
Vad händer om det senare blir skadat av läckage eller nåt? Vägras vi ersättning av försäkringsbolag eftersom det inte finns dokumentation? Räcker det med att lämna namnet på personen som utfört renoveringen? hade det hjälpt med foton, fast man inte har kvitton?
vad händer??
 
Tja, de säger väl som vanligt, blir det läckage inifrån så är det fel utfört.
Jag hade skada i mitt badrum. Jag orkade inte krångla med bolaget utan renoverade allt själv.
Skillnad om en vattenledning börjar läcka. Då ersätter bolagen gärna oavsett om du gjort det själv eller inte.
 
Enligt mitt försäkringsbolag så ersätter de skadan så länge jobbet är "fackmannamässigt" utfört. Enligt dem så behöver jag varken kvitton eller foton från renoveringen, men märker de att jobbet är avvikande så blir det ingen ersättning. (länsförsäkringar)
 
marcus, vi har också lrf. hittade denna artikel som säger att lrf aldrig ersätter utan kvitton, vad konstigt, har du själv varit med om att de ersatt?
http://www.byggahus.se/node/174f

kave hur menar du inifrån, och vattenledning? vad är skillnaden?
 
Det är väldigt lätt för ett försäkringsboal att hitta avvikelser så jag skulle i princip till 99% säga att utan kvalitetsintyg, foton eller ikvitton så är det inte försäkringsbart.
 
Det intressanta är hur det är byggt, inte vem som har byggt det.
Min erfarenhet säger att i de allra flesta fall så ersätter bolagen det mesta utom avskrivningar, självrisk, skadeorsak och rena förändringar/förbättringar.
 
konstigt folk har så olika erfarenhet. måste väl betyda att det är väldigt olika beroende på vilket bolag man har..
 
Eller att dom som inte får ersättning gnäller högst så man får en något sned bild av hur vanligt det är att få ersättning.
 
Norea skrev:
marcus, vi har också lrf. hittade denna artikel som säger att lrf aldrig ersätter utan kvitton, vad konstigt, har du själv varit med om att de ersatt?
[länk]

kave hur menar du inifrån, och vattenledning? vad är skillnaden?
Jag har inte haft någon skada men sökte information inför mitt badrumsbygge, det var dock våren ´07. Kan ha ändrats efter det... :confused: Sen har det ju dock varit ganska många bud gällande just badrumsjobb senaste året, alltifrån vad som är godkända material till vilken dokumentation som krävs. Kolla med ditt egna försäkringsbolag ang deras rutiner...
 
Norea skrev:
konstigt folk har så olika erfarenhet. måste väl betyda att det är väldigt olika beroende på vilket bolag man har..
Jag baserar mitt uttalande på de erfarenheter jag har fått under mina i 15 år i försäkringsskadebranschen.
 
Norea skrev:
Om vi köper ett hus där det inte finns kvitton på renovering av badrum, och besiktninsmannen kan inte kolla det eftersom man inte kan lyfta på kaklet och se om det är korrekt lagt.
Konstig tanke, hur skall du kunna ha kvitton då du inte har betalat?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.