Har en tillbyggnad på 20m2, som har krypgrund. Byggd på 70-talet. Under varma delen av året förhöjd fuktkvot enligt Anticimex. Övriga huset har källargrund. Ingen lukt eller synbar växt. Har inte lagt ut någon plast på marken. Vill avfukta och har tänkt att försöka göra det enkelt och billigt. Tittat på en Woods DSC50FM. Konceptet är teoretiskt tilltalande. Man ska enligt Woods bygga en stenkista och leda ner vattnet där. De menar att det rör sig om så små volymer att marken enkelt absorberar det. Känns lite olustigt att göra så. Någon som har erfarenheter av denna lösning? Ett alternativ skulle vara att dra slangen in i källaren via ett gammalt fönster. Är dock lite krångligare och någon jag gärna undviker. Tacksam om någon kan dela med sig av erfarenheter.
 
Jag kör så med en liten stenkista under plasten till kondensvattnet från en Woods DS15 leds. Håller RF på 60-70% året om i krypgrunden. Dock kan det bero på var man bor hur kallt det kan bli i krypgrunden och vilken avfuktare det då måste vara. Kondensavfuktare klarar +5 grader eller numera +2 grader tyckte jag det står. Annars behövs sorptionsavfuktare. Det kallaste jag uppmätt i krypgrunden här i Stockholmstrakten är +4,5 grader.
 
Jag är inte så orolig för temperaturen. Blir sannolikt inte under 5. Ska sätta in fukt och tempmätare under vintern för allt bekräfta det. Fuktproblemet är nog isolerat till den varmare delen av året.
Det jag är orolig för är vad som händer om man långvarigt dränerar vatten ner i en stenkista några meter från min källargrund.
Men enligt Woods ska det inte vara några problem att gör så.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.