Hej
Jag skulle såga ur vår nyinköpta bänkskiva (40 mm tjock laminatskiva) men ngt gick fel.
Det som verkar ha hänt är att sågbladet har inte sågat rakt ner utan det har blivit en form av "dal" i skivan i urtaget. Det är inte mycket men tillräckligt :(.
Jag har lånat en finare Bosch med nytt blad och jag höll sticksågen plant hela tiden!
Ändå hände detta, vad gjorde jag för fel? Jag sågade underifrån och fick ett perfekt snitt förutom "dalen" då som naturligt vis blev åt fel håll, annars kunde jag ju ha sågat bort det överflödiga. Men jag tror nog att någon sitter inne med ngt, beror det på att skivan är tjockare än normalt (29mm) eller ska man ha ett speciellt sågblad eller vad?
Jag skulle kunna käka bark!
 
Antagligen har du tryckt framåt för hårt. Jag hoppas att du använder en pendlande sticksåg. Det är sågen som skall göra jobbet inte du. Alltså tycker inte får hårt framåt. Fast visst är det lite knepigt med så tjock bänkskiva.
 
Det finns olika sågblad, vissa är bättre än andra på att hålla snittet "rakt" när man sågar kurvor, andra är bättre på raksträckor. (Gör det själv)

Det gäller att ha linjen som man sågar efter på rätt sida så att man hela tiden har koll på att man följer linjen.

Jag tycker det är svårt att såga bra med stick såg...
 
Sänksåg med styrskena är mitt tips, sticksågar är luriga att få till det bra med och det krävs en hel del övning och bra blad (styva och breda) för att det ens skall vara värt att prova. Synliga kap sågar jag aldrig med stickis.
 
Fast en sänksåg lär väl få lite problem i kurvorna runt en ho? Som jag antar att det handlar om.
 
Om jag förstår TS rätt så har han sågat från baksidan, och haft linje att följa på baksidan. Såvitt jag förstår så skall man titta på framsidan och alltså ha linjen där, men köra sågen på undersidan.

Har själv aldrig provat att göra det, men det är vad proffsen råder.
 
Jag sågade ut till våra grannar med sticksåg men då från översidan just pga av att bladet har en tendens att ibland röra sig åt sidleds om man sågar för tjocka skivor. Därefter så använde jag en handöverfräs för att jämna till sidorna. Då med en list som styr kullagret på fräshuvudet. Är det mycket som det hamnat utanför?
 
En bra pendelsticksåg med nytt förstärkt sågblad går det kanon.
 
Sorry, läste lite fel där. Jag har aldrig stött på problemet men jag har å andra sidan alltid en sådan här i min hand:
http://www.bosch-pt.se/boptocs2-se/...=sv&division=gw&ccat_id=101353&object_id=8523
och den sviker aldrig om den har ett hyggligt blad i sig.

Nu när jag läste lite bättre vad som skulle sågas så gör vi som så att vi tar stickisen, ritar på ovansidan, borrar ett hål och sedan kör vi med stickis på undersidan och tittar där bladet går igenom på ovansidan och följer linjen. Sågar upp-och-ner med andra ord. Då går det kalas!
 
Redigerat:
Det finns ju sågblad som har tänderna åt andra hållet också så att man kan såga uppifrån och få det snygga snittet på samma sida. Så gjorde vi, men visst drar det iväg lite på undersidan, men det gör ju inte så mycket.
 
När jag sågar ur (eller överhuvudtaget sågar) i bänkskivor gör jag alltid en första provsågning med marginal till där snittet skall vara. Då ser jag om nåt går fel och har chans att korrigera i efterhand när jag lägger det korrekta snittet..
 
Fräs istället, en billig handöverfräs gör jobbet som en dans, så har jag gjort till mina bänkskivor, funkar kanon.
 
P-J skrev:
Fräs istället, en billig handöverfräs gör jobbet som en dans, så har jag gjort till mina bänkskivor, funkar kanon.
fräsa bort....tex för en ho i 40 mm tjock bänkskiva ?? Gud va omständigt, det är ju inte så att man kan fräsa bort 40 mm i ett svep precis. Nä tejpa upp hålet och såga ur med stickan med nytt blad och pressa inte sågen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.