Behöver hjälp med en servitutfråga. Om man har en skafttomt med tillfartsväg (som man själv anlagt) men ligger på en annan fastighets mark, kan någon då få nyttjanderätt till denna väg? ???

De som äger marken som vägen ligger på har ej nyttjanderätt till vägem men ska nu stycka av mark som ligger bredvid våran skafttomt. Våran tillfartsväg skulle alltså skulle kunna utnyttjas som tillfart även till denna tomt. Har jag rätt att ta ut en "nyttjanderättsavgift" fast "min" vägen ligger på en annan fastighets mark??

Tacksam för all hjälp!! :)

Det är alltid markägaren som 'ger' servitut till andra att nyttja någon resurs, tex väg. Ofta så har markägaren eget intresse av att ge servitut till andra fastigheter tex att han styckar av tomt som måste ha tillfartsväg.
Om han inte är intresserad av att ge servitut så är det en förhandlingsfråga, dvs vad krävs i pengar eller annat för att han skall ge servitut. Ett servitut kan inte tas bort utan att alla parter är överens så det är en form av evighetsavtal som skrivs in i fastighetsregistret.
En knepighet är att de han som äger marken där resursen (tex vägen) finns ibland inte är intresserad av att underhålla den. Ett servitut bestämmer oftast inte underhållsplikt, bara nyttjanderätt.
I ditt fall låter det som om du har gjort en väg på annans mark, har du då fått servitut på vägen? Eller annat avtal? Finns inget avtal där din insats/arbete/investering är säkerställd så är det upp till markägaren att ge servitut till andra markägare för denna väg som du anlagt utan att du kan göra något.
Du skriver att markägaren inte har nyttjanderätt på vägen så det måste väl finnas någon form av avtal, men det låter lite skumt, för att poängen med att äga mark är ju att man har nyttjanderätten, annars är ju 'ägandet' ett begrepp utan mening, eller ?

Servitut bildas genom stöd lagregler i Jordabalken, FBL, AL, MB med flera som dessutom aviker från varandra. Huvudsakligen finns två kategorier avtalsservitut(enligt JB) och officialservitut(enligt myndighetsbeslut).

För att kunna ge råd måste man ha klart för sig vilka grundförutsättningar som gäller. Jag föreslår att du köper eller lånar en bok "Servitut" av Leif I Nilsson (ISBN 91-39-10598-9) som jag föreslagit i en annan tråd när det gäller servitut. Frågan är alldeles för komplicerad för att kort ge dig ett råd. Läs den eller bara inledningen och de kapitel som angår dig. Det är absolut det bästa råd jag kan ge dig.

Ersättning för C:s slitage på vägen är en skild fråga från nyttjanderätten mellan A och B.

Lycka till! :) :) :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.