Tyckte denna tråd hörde bättre hemma i juridik, moderator får flytta på den om så anses höra hemma i annan kategori.

Ska försöka göra en lång historia kort.

Jag köpte en dator på siba 2009-11-19
Datorn har fungerat utmärkt att använda som bärbar med batterikraft fram till sista veckan av den 12 månader långa garantiperioden.

Datorn dog vid 54 % klick bara ingen varning, laddade upp det och körde på batteridrift 64 % ladda upp det igen 82 och det dog på bara 2 dagar har det försämrats från att gå från minst 80 % kapacitet och hålla 1,5 timmar så höll det bara 5 minuter på en full laddning innan bateriet dog detta på bara 2 3 dagar från felet upptäcktes.

Jag testade batteriet i min väns dator av samma modell samma fel bestod, 5 mins kraft på en full laddning, även med hans laddare.

Åkte tills Siba i barkarby, runt 2010-12-17 fick köa 20 min för att prata med någon, som inte var hjälpsam alls.
Hävdade att det 6 månaders garanti på batteriet, jag sa "Det står 12 månaders fria reparationer av fabrikationsfel" så jag antar att det är 12 månaders garanit inte 6 , fick då till svar "man kan inte bara anta" samtidigt som han sstod och bläddrade jag frågade då "ska vi gissa då iställer att det är 12 6 el 3 månader" han tittade bara på mig medans han bläddrade i pappret efter 6 månaders garanti utan att hitta nåt.


Står inget om 6 månders garanti.

Hittade dessutom detta på hp:s hemsida där jag kan köpa ett nytt.
http://h10010.www1.hp.com/wwpc/se/sv/ho/WF06c/A1-329290-329223-329260-329260-3896208-3726901.html

"12 månaders begränsad garanti"

Skrev ihop en reklamation om batteriet att det aviker starkt från de andra hp datorerna jag har, att ett batteri inte dör på 5 minuter när det är ens ett år gammalt utan tappar kapacitet successsivt , det måste vara ett fabrikationsfel som visar sig nu. m.m.

Åker till Siba i Bromma och de skickar in min reklamation ber de även skicka in mitt papper, på deras order står reklamation och kostnadsförslag "nej" ifyllt.

får nu tillbaka.

Status: KOSTNADSFÖRSLAG LÄMNAT Åtgärd: Funktionsfel. Håller inte laddning. KF avser byte av batteri. Pris: 1 715 kr
Pris inklusive moms.
I ovanstående pris är eventuellt förskott avdraget.
Eventuell returfrakt tillkommer.

Åtgärden är alltså det felbeskrvning jag skickade in, jag anser inte att de har gjort någon felsökning av batteriet utan endast ett funktionsttest dvs stoppa i en dator och prova att ladda och se hur länge det håller, utan denna åtgärd är det omöjligt att komma nånvart anser jag.

Utöver utbyte har jag följande att välja av.

p { margin-bottom: 0.21cm; } Kostnadsförslaget godkännes enligt ovanstående kostnad.

Kostnadsförslaget avböjes, åter till kund/ägare. Kostnad 950kr

Kostnadsförslaget avböjes, skrotas av verkstad. Kostnad 750kr

För det första så har jag inte begärt kostnadsförslag utan har hanterat det som en reklamation.

jag ser inte att man gjort något felsökning av batteriet så jag anser inte att det är någon mening att betala ens 750 för att ta hand om deras sopor.
för 750 kr så ska man kunna tala om vad som är fel på batteriet mer än att "det tar inte laddning" det har jag redan konstaterat innan det skickades in, det är därför jag skickar in det.

samt kostanden för ett nytt batteri är 25 % dyrare än att köpa från tillverkaren.

Kan jag inte kräva nån form av felsökning eller måste jag bara betala för ett funktionstest?

hitta detta i en annan tråd på konsumentverket avseende en mobiltelefon.
http://www.arn.se/netacgi/brs.pl?d=...&f=G&Sect8=PLSCRIPT&s1=&s2=El&s3=&s4=&s5=&s6=

p { margin-bottom: 0.21cm; }

I fråga om undersökningskostnader kan det förhålla sig på ett annat sätt än vad gäller fraktkostnaderna. En reklamation av flera fel kan föranleda en mer omfattande undersökning än vad som är fallet vid en begränsad reklamation. Normalt sett torde det dock förhålla sig så att den extra tid som det tar för att konstatera att en påstådd skada inte föranleder någon påföljd, t.ex. att skadan har orsakats genom ett felaktigt handhavande, är marginell i förhållande till den totala tid som serviceärendet tar i anspråk. Om inte särskilda skäl föranleder annat, bör därför en konsument inte behöva svara för undersökningskostnader i samband med en obestyrkt reklamation om den ifrågavarande varan samtidigt har undersökts eller reparerats för ett konstaterat fel.
I förevarande ärende är den extra tid som kan beräknas ha gått åt för att undersöka reporna på telefonen marginell.


Att neka utbyte är en sak, men att ta betalt för ett funktionstest kommer jag ej acceptera se bara priset på batteriet vs kostnadsförslaget.
man har inte ens gjort en felsökning.
 
Redigerat:
Har inget bra svar på din exakta fråga. Men jag tycker du skall prova med HP direkt istället. Min erfarenhet är att man får bättre bemötande om man går direkt på antingen tillverkare/generalagent eller till deras auktoriserade serviceställen. Försök hoppa över butiksledet. Har dock inte prövat detta med HP.
 
Detta svar kom från deras auktoriserade serviceställe.

Jag ska gå på hp direkt har lite svårt att få en bra kontaktinfo.



De har inte gjort nån felsökning bara stoppat batteriet i en dator och testat

Ska jag skicka ett mail till verkstaden med en fråga först "vad är fel på batteriet?"
 
Redigerat:
D
Jag tycker felsökningsavgift inte kan komma ifråga (om det du återgiver av händelseförloppet stämmer). Du har gjort en skriftlig reklamation och där beskrivit felet och det är huruvida reklamationen är vettig eller inte som de har att ta ställning till och du har inte begärt någon felsökning av produkten. Dock tycker jag inte att texten du hänvisar till är relevant då den väl handlar om när man reklamerar flera fel samtidigt varav något har bedömts som ok att reklamera och andra inte.

När det gäller själva reklamationen som sådan, så är det mer tveksamt om den är ok. Batterier (även uppladdningsbara) är att anse som förbrukningsvaror med en begränsad livslängd och det är vanligt att batterier har en kortare garanti eller inte täcks av garantin alls. Jag vet inte exakt vad som står i datorns garantivillkor, så kan inte bedöma detta. Även om det är 1 års garanti, så är det en lite konstig fördröjning av din reklamation, då du säger att felet uppstod runt 12 November, garantin gick ut 17 November och du reklamerade felet 17 December och du säger att felet uppkom plötsligt och inte smygande.

Har du kontrollerat din dator/batteri mot återkallelsen på http://bpr.hpordercenter.com/hbpr/?aspxerrorpath=/ebpr/landingpage.aspx ? Kanske du har tur och kan ge dem en knäpp på näsan?

För övrigt så har jag haft flera HP datorer/batterier och just batterierna verkar vara av osedvanligt dålig hållbarhet.
 
Redigerat av moderator:
Batterier är sådana, mitt fujitsubatteri gjorde samma sak. Räkna med att ett laptopbateri håller dryga året om det använts mest hela tiden. Det är en cell som har dött har jag förstått.
 
Batterier brukar ha 6 månaders garanti och det skall stå i garantitexten som följer med datorn. Batterier är som bromsbelägg på en bil; det beror på hur man kör. Jag har själv varit med om att kunder slitit ut batteriet på ett halvår. Datortillverkarna brukar kolla hur många cykler batteriet laddats. Är det mer än 500 cykler är batteriet utslitet.

Det bästa är att ta ärendet direkt med HP:s kundtjänst.
 
jag kan säga så här jag upptäckte felet näst sista veckan eller sista veckan av den 12 månaders garantin, felet kom helt plötsligt från att hålla minst 1,5 timme till att bara dö succesivt på 2 dagar enligt min beskrivning, sen tog det ytterligare tid innan jag kunde åka till min vän och testa innan jag åkte till siba, hans dator är exakt 24 månader gammal, håller utan problem över en timme, och då har han ändå haft laddaren i hela tiden i nästan 2 år på sitt databord.
Första besöket hos siba där ville de inte ens ta emot batteriet och skicka in det trots att jag har rtt att reklamera, där förlorade jag ytterligare 5 dagar på att ringa runt och söka information hur jag skulle gå vidare.
Ringde till hp de sa att de inte kan neka mig reklamationen, det har jag rätt till.

Står inget om 6 månaders garanti på kvittot.

Johan du är lite inne på mitt spår de borde kunna köra en diagnos på batteriet, inte bara sätta i det i en pc och konstatera det jag angivigt som felbeskrivning och fakturera över 700 kr.


När jag arbetade med service på mobiltelefoner så körde vi diagnos / rekond på batteriet i en speciell utrustning, den sa till om det var dålig kapacitet eller kortsluten cell.

Jag skulle aldrig få för mig och skulle skämmas om jag tog kundens batteri satte i en telefon och konstaterar "ja det håller endast 5 minuter" sedan faktuerar en felsökningsavgift på 750 kr.
Vi hade dessutom att skrotade man produkten så utgick ingen felsökningskostnad.
Vi var dessutom skylldiga att påtala om det ej var rimligt att laga produkten.

I detta fall borde man kunnat tala om detta kommer kosta dig minst 750 kr.

Men som sagt man har inte gjort någon felsökning alls, eller anser ni att deras beskrivning är en felsökning?


Hade ni själv velat betala för detta tycker ni kostnaden är rimlig?


Om detta stämmer så innebär det att säljare tillverkare målar in kunden i ett hörn och det ej är någon ide att reklamera en vara oavsett om man har rätt till det.
 
Här kan ni läsa min reklamation.

p { margin-bottom: 0.21cm; } Reklamation av batteri medföljande bärbar dator Compaq Presario CQ71-250SO.


Från att fungera utmärkt till näst sista veckan av 12 månaders garantiperioden så började batteriet plötsligt hålla dålig laddning från det var färdigladdat, endast 20 minuters driftstid, efter ytterliggare 2 dagar så håller batteriet endast 5 minuter på en full laddning, det har alltså gått från att hålla över en timme på en laddning till knappt 5 minuter på 3 dagar vilket ej är normalt för ett batteri.



  • Batteriet har testats i en dator av samma modell samma beteende visar sig även då det laddats i testdatorn med dess laddare.
Testdatorn är precis 24 månader gammal och det medföljande batteriet håller ca 60 minuter på en laddning trots precis 24 månader gammalt batteri.
Det visar att det ej är fel på dator eller laddare.



  • Batteriet har sköts enligt gällande instruktioner datorn har tex ej stått på ett bord med laddaren konstant inkopplad i ett år.



  • Detta är ej ett normalt beteende på ett batteri, då det successivt ska visa sämre kapacitet p g a i och urladdningar och ej förlora sin kapacitet till 100 % och bli obrukbart på ett par dagar, detta måste därför bero på ett fabrikationsfel som dock visar sig nu.


Batteriet avviker avsevärt från andra HP batterier tex datorn som används vid test, samt en andra HP dator i min ägo dock annan modell, men 24 månader gammal och batteriet fungerar fortfarande självklart dock ej med 100 % kapacitet pga av ålder.



  • Batteriet har så dålig kapacitet att det kan räknas som ej fungerande ,datorn är obrukbar som bärbar, om detta ett normalt förfarande för detta batteri så måste kvalitet på HP batterier ifrågasättas, man kan inte sälja produkter med så dålig kvalité, speciellt då nypriset är över 1000 kr för ett batteri.


Jag har besökt Siba i Barkarby, för att få hjälp med detta då produktens säljs med 12 månaders garanti, inga reservationer avseende batteriets garanti.
(Citerar även HP:S hemsida ” Ett års begränsad garanti avseende material- och tillverkningsfel”)
Dock utan framgång då jag blev nekad att reklamera min vara.
Om nekat utbyte av produkten önskar jag den i retur då jag ska skicka det vidare för test av innehållande battericeller.


---- slut ---------

Jag börjar tvivla att Siba skickade med min reklamation, tror de bara skickade med sin följesedel från sitt system.

Varför ska jag betala 750 kr för att få tillbaka en text som är enligt min felbeskrivning, eller betala 1750 kr
När jag kan köpa följande
http://h10010.www1.hp.com/wwpc/se/sv...8-3726901.html
 
Redigerat:
O
Ibland så står det i det finstilta att om det inte räknas som garanti så får kunden betala för felsökningen. Det är ofta samma sak för mobiltelefoner. Service verkstaden får inte betalt av HP i fall det inte är garanti. så tyvärr jag tror detta är korrekt, har du tur kan du få SIBA att pröjsa detta. Men tror inte att du kommer så långt då 1år på ett batteri är ungefär vad det håller, ibland längre. Hoppa på HP dom kanske vill vara bussiga, men batteriet brukar oftast inte gå på garantin. Tror tyvärr inte att du kommer så mycket längre, men testa å hör av dig till konsumentvägledaren.
Är inte helt säker på att du kan hänvisa till ARN´s beslut, då det handlar om dels ett garantifall samt undersöka repor på en display, detta vet vi alla att det inte krävs speciellt mycket besvär för att se.... och det var det dom anmärkte på.
 
Redigerat:
Min poäng var att för att komma fram till det jag skrivigt i reklamationen, går ganska fort när man sätter det i en dator.

Har inget emot att betala en felsökningsavgift, men då vill jag ha reda påvad som är fel, inte det jag redan har beskrivit och komit fram till själv.

Har det gjort något svårare test än med exemplet med telefonen?
Hur lång tid tror du deras "åtgärd" tog, hur kan det ens kallas åtgärd?

som en tidigare skrev de borde kunna se antalet cykler, eller åtminstone testa batteriet.
 
Redigerat:
O
kontakta service verkstaden, och kolla med dessa exakt vad som gjorts. Men som sagt var, tror att det är kört gällande garantin om du inte orkar bråka med SIBA.
Hmm det verkar dessutom som om din garanti hade gått ut när du åkte till Siba. Redan där så är det kört egentligen.
 
Redigerat:
Man måste skillja på garanti och reklamation.
Reklamera ska man göra inom skälig tid.

Har skickat ett mail till verkstaden om att jag vill veta vad de har komit fram till i felsökningen samt hur det utfördes.
 
O
Klart att det är skillnad på garanti och reklamation, men att försöka reklamera ett batteri som är 1år gammalt är nästan garanterat utsiktslöst. Garantin hade varit en lite större framgång, om en liten.
 
Odjuret skrev:
Klart att det är skillnad på garanti och reklamation, men att försöka reklamera ett batteri som är 1år gammalt är nästan garanterat utsiktslöst. Garantin hade varit en lite större framgång, om en liten.
Jag håller med. KKL är ganska tydliga med vad som gäller komponenter och produkter som är av förbrukningskaraktär. Sedan kan jag tycka att 6 månader är snålt tilltaget, hur ska man då betrakta produkter som har inbyggda batterier som inte kan bytas ut av användaren? T.ex. en iPhone, vissa GPS:er, bärbara Mac-datorer, etc.
 
fredl skrev:
Jag håller med. KKL är ganska tydliga med vad som gäller komponenter och produkter som är av förbrukningskaraktär. Sedan kan jag tycka att 6 månader är snålt tilltaget, hur ska man då betrakta produkter som har inbyggda batterier som inte kan bytas ut av användaren? T.ex. en iPhone, vissa GPS:er, bärbara Mac-datorer, etc.

Det är väl som allt annat de säger "du får skicka in den så vi får titta på det" du skickar in din iphone eller vad det nu är de trycker på startknappen och konstaterar "ja batteriet håller inte laddning", och sedan får du en faktura på en felsökning och en rekomendation att byta batteri.

om batteriet dör efter 7 - 8 månader så ska du som kund anse att det är ok och bara rycka på axlarna och köpa en ny produkt.

Apple gillar att bygga in grejerna allt för att försvåra för konsumenten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.