Vi har köpt en fastighet som vi nu ska bygga bytt på.
Tomten har idag redan ett hus på sig som vi kommer att behöva riva för att sedan kunna bygga ett nytt hus.
Anledningen till rivning är att det saknas avlopp, ingen isolering (nästan) etc. Så det skulle vara extremt dyrt att renovera hela huset etc.

Så till min fråga.
Lagfartär 1.5% av kostnaden för huset. Betalar jag denna nu vid köp av fastigheten?
Eller kommer jag betala den efter att jag rivit huset och sedan bygg ett nytt där?
Då blir kostnaden ca 3.2x så hög.
 
Redigerat:
H
Anonor Anonor skrev:
Vi har köpt en fastighet som vi nu ska bygga bytt på.
Tomten har idag redan ett hus på sig som vi kommer att behöva riva för att sedan kunna bygga ett nytt hus.
Anledningen till rivning är att det saknas avlopp, ingen isolering (nästan) etc. Så det skulle vara extremt dyrt att renovera hela huset etc.

Så till min fråga.
Pantbrev är 1.5% av kostnaden för huset. Betalar jag denna nu vid köp av fastigheten?
Eller kommer jag betala den efter att jag rivit huset och sedan bygg ett nytt där?
Då blir kostnaden ca 3.2x så hög.
Du betalar inte dubbel lagfart.
Lagfarten talar om att du är ägare till fastigheten.
Ska du riva måste du ha bygglov för rivningen också.
Ring Lantmäteriet ang. Lagfart hur du skall lägga upp det.
Pantbrev utfärdar banken som säkerhet för den lånesumman du tar. 1, 5 % x summan på Pantbrevet storlek.
Pantbrev utfärdas när du tar lån.
https://www.lantmateriet.se/sv/fast...-salja-eller-ge-bort/inteckning-och-pantbrev/
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Pantbrev är bankens behov att skydda sitt lån till dig.
Du tar ut pantbrev på lånet du tar vid köp av fastigheten. Såvida det inte finns pantbrev redan uttagna upp till det belopp du behöver ta för att köpa fastigheten.
När du behöver låna mer i samband med nybyggnation kräver banken nya pantbrev - och vid varje tillfälle upptill lånets totala värde.
Det gör att du kan ha flera pantbrev mot samma fastighet men det är bara 1,5 procent på nytt belopp.
 
Vet inte riktigt var du menar då det står lagfart i rubriken men pantbrev i frågan.

Lagfart betalar du och får i samband med att du övertar fastigheten.

Pantbrev betalar du när du tecknar in fastigheten så att du kan låna emot den. Banken tar alltså ut ett pantbrev som en säkerhet vid belåning. Med andra ord kan du inte belåna ett hus som inte är på plats ännu. Du kan endast ta ut pantbrev och belåna 85% av fastighetens värde. Därmed behöver du alltså höja fastighetens värde (tex. genom att bygga ett hus) innan du kan belåna på det nya värdet.

Om du vill bygga huset med hjälp av lån så blir det byggkreditiv som du sedan ombildar till ett bolån när huset är klart.
 
H HEM2121 skrev:
Du betalar inte dubbel lagfart.
Lagfarten talar om att du är ägare till fastigheten.
Ska du riva måste du ha bygglov för rivningen också.
Ring Lantmäteriet ang. Lagfart hur du skall lägga upp det.
Pantbrev utfärdar banken som säkerhet för den lånesumman du tar. 1, 5 % x summan på Pantbrevet storlek.
Pantbrev utfärdas när du tar lån.
[länk]
Såg nu att jag råkat skriva fel i texten vilket är förvirrande, Jag pratar om Lagfart och inte Pantbrev såklart :)
 
Fairlane
Anonor Anonor skrev:
Såg nu att jag råkat skriva fel i texten vilket är förvirrande, Jag pratar om Lagfart och inte Pantbrev såklart :)
Lagfart betalar du på köpesumman och har inget att göra med eventuellt värde efter du rivit en byggnad och byggt nytt.
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Som sagt lagfartskostnaden är ”avgift” i samband med köp. Vad du gör med fastigheten efter köpet påverkar inte lagfartsavgiften.

Men innan du sätter igång med rivning, eller alltför mycket energi på det. Så kontrollera vad du får bygga på tomten. Det är inte ens säkert att du överhuvudtaget får bygga någonting. Att det redan finns ett hus är ingen garanti för att du får bygga något igen.
 
  • Gilla
Workingclasshero och 3 till
  • Laddar…
H
Anonor Anonor skrev:
Såg nu att jag råkat skriva fel i texten vilket är förvirrande, Jag pratar om Lagfart och inte Pantbrev såklart :)
Lagfartskostnad är på fastigheten, 1,5 % av den summan ni köpte fastigheten för. Har inget att göra med om ni river och bygger nytt.
https://www.lantmateriet.se/sv/soksida/?query=Lagfart
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
H
H hempularen skrev:
Som sagt lagfartskostnaden är ”avgift” i samband med köp. Vad du gör med fastigheten efter köpet påverkar inte lagfartsavgiften.

Men innan du sätter igång med rivning, eller alltför mycket energi på det. Så kontrollera vad du får bygga på tomten. Det är inte ens säkert att du överhuvudtaget får bygga någonting. Att det redan finns ett hus är ingen garanti för att du får bygga något igen.
Det kan vara en utväg om det blir tvärnit på Bygglov att bygga upp samma hus. Det räcker säkert inte att TS har dömt ut huset, det behövs säkert någon besiktningsman, det får TS fråga sin kommun om.
 
Inte ens säkert att man bygga upp exakt lika. Man måste kolla vilken byggrätt som finns.
 
  • Gilla
HEM2121
  • Laddar…
H
H hempularen skrev:
Inte ens säkert att man bygga upp exakt lika. Man måste kolla vilken byggrätt som finns.
Ja, TS måste kolla upp detta med kommen.
 
Tack för många bra svar.

Vi kommer att skicka in Bygglov och Rivningslov samtidigt.

Jag har kontaktad kommunen gällande rivning sedan tidigare och då fått svar att huset eller området inte är K eller Q-märkt. Så förhoppningsvis bör det inte finnas någonting som sätter stop för rivningslov etc.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.