Hej!

Skulle idag köpa en luftvärmepump på Bauhaus då det var ett bra pris, men tyvär kom jag inte ut ur butiken med pumpen utan att ange ett certifieringsnummer på den installatör som skulle installera min pump.
Det var någon ny lag/regel pga att allt för många installerar dom själva och det kan bli fel.
Jag hade såklart inget cert.nummer till firman som ska installera pumpen och det var omöjligt att få tag i någon en lördag eftermiddag för ett sådant nr.

Jag blev helt förvånad av det här och kan inte läsa mig till att det här är en lag/regel? Är det bara Bauhaus som har det då lr?

Tänker mig att det blir ganska krångligt att köpa en pump annat än hos en installatör, man kan ju inte som jag köpa en på rea och lägga på hyllan till den ska monteras mot våren..
 
Är nog så det är tänkt att fungera nu, har du provat att beställa den på nätet istället, dom verkar inte ställa så många frågor då.
 
A
Det är en EU förordning som svensken var snabb att ratisifiera, har väl gält sen ett år tillbaks
 
peternicklas
De säger att Jula kräver samma sak. Var dock inne hos i en annan butik och frågade, han svarade att de inte ställer något krav på att man ska uppge installatör.
 
A
Lagbrottet är att sälja till personer utan giltigt kylcert
 
Jo jag tänkte på webbutiken, där ställs ingen fråga eller krav på att fylla i cert.

Men det måste dom väl tänkt på om det nu är ett lagbrott.
 
Jag tycker det verkar onödigt krångligt att inte sälja till personer utan cert, hellre att man måste uppvisa att en certifierad har gjort installationen när den är gjord.
Killen sa att detsamma gällde eldstäder, att jag inte fick köpa en sådan heller utan att ange installatör, det låter helt sinnes enligt mig...
 
holmberg87 skrev:
Killen sa att detsamma gällde eldstäder, att jag inte fick köpa en sådan heller utan att ange installatör, det låter helt sinnes enligt mig...
Ja, det verkar ju sjukt då man inte får ta den i bruk utan godkännande från sotare. En eldstad borde vem som helst få installera.
 
-RB- skrev:
Ja, det verkar ju sjukt då man inte får ta den i bruk utan godkännande från sotare. En eldstad borde vem som helst få installera.
Hehe ja precis, jag menar på att köpa en eldstad borde man få göra men självklart inte installera och använda direkt.
Jag tycker det är lika med elprylar, där får jag ju köpa allt men inte installera. Jag ser ingen skillnad på det faktiskt
 
Redigerat:
Men sen är det väl så att kaminer får man installera själv, men man får inte ta dom i bruk innan sotaren varit där.
Det borde vara likadant med luftvärmepumpar.
 
Claes Sörmland
holmberg87 skrev:
Killen sa att detsamma gällde eldstäder, att jag inte fick köpa en sådan heller utan att ange installatör, det låter helt sinnes enligt mig...
Det är ingen generell regel. Om jag t ex vill byta ut en kamin här hemma till en liknande med samma effekt och anslutning till murstocken så behöver jag inte ens göra en anmälan till min kommun. Anledningen är att det inte är någon väsentlig ändring av eldstaden. Inte heller behövs därför formellt någon installationsbesiktning (Jag skulle nog göra en i alla fall för att ta det säkra före det osäkra). Däremot så kommer ju inom några år en brandskyddskontroll av eldstaden att göras enligt rullande schema.
 
Förstår delvis varför det har blivit så mycket regler då vi har mycket stormarknader som får ner priser men ack så onödigt. Snart blir det väl som i USA att företagen vill friskriva sig från fel som kan uppstå. Vet en som fick luftvärmepump installerad av en elektriker som hade köpt in några för att tjäna lite extra. Sedan klagade kunden på att elförbrukningen inte hade minskat då den värmde ett rum på ca 8 kvm under vintern där en hydrofon stod. En normal behörig installatör hade säkert avrått från den installationen. Rummet blev så varm så de fick göra en ventil till intilliggande rum för att fördela värmen.

Köper man kamin ska den väl även vara anpassad till storlek på rökrör. Vi har ett flertalet hus som tidigare eldades med olja. Det rökröret är väl i vissa hus mindre och därför kan man inte installera för stor kamin har jag för mig.
 
Detta var ju inte bra att höra, jag som precis tänkt köpa en LVP på Jula och sätta i garaget eftersom mitt hus är nybyggt kan jag ju inte heller nyttja rot så det blir ju extra dyrt om man ska ha någon att göra det åt en.

Att det sitter just snabbkopplingar på slangarna tolkar jag som att de är tänkta att installera själva.

Om det skulle visa sig att någon av enheterna är trasig efter att man gjort installationen, står ÅF för alla kostnader som uppkommer då med om man använt sig av behörig installatör?
 
Redigerat:
Pumba skrev:
Detta var ju inte bra att höra, jag som precis tänkt köpa en LVP på Jula och sätta i garaget eftersom mitt hus är nybyggt kan jag ju inte heller nyttja rot så det blir ju extra dyrt om man ska ha någon att göra det åt en.

Att det sitter just snabbkopplingar på slangarna tolkar jag som att de är tänkta att installera själva.

Om det skulle visa sig att någon av enheterna är trasig efter att man gjort installationen, står ÅF för alla kostnader som uppkommer då med om man använt sig av behörig installatör?
Jag hade också tänkt en till garaget jag ska bygga til våren. Bauhaus hade skyltar med dom "nya reglerna" vid pumparna. Men på Jula stog ingenting om det.

Jag börjar tro att det bara är bauhaus gör så för jag har inte sett det någonstans när jag letat runt. Någon som vet om det är fler butiker eller stora kedjor som nekar kunder att köpa utan att ange installatör?

Både jag och Bauhaus förlorar ju på det där, jag får betala en dyrare pump och Bauhaus fick inte sälja en ..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.