Efter att ha läst denna tråd: http://www.byggahus.se/forum/hustillverkare/161924-husrapport-och-tips-om-hustillverkare.html har jag blivit väldigt sugen på att anlita en hustillverkare från Estland för att bygga mig en villa. Jag undrar vad som gäller när det kommer till att anlita ett bolag från annat EU-land för att utföra arbeten i Sverige. De lär ju knappast följa svenska kollektivavtal t.ex. Är det på något sätt olagligt eller är det värsta som kan hända att någon fackförening demonstrerar vid byggplatsen? Jag vore mycket tacksam för upplysning på detta område.
Tack på förhand.
 
Jag vill bara varna liiite. Jag har gjort eljobben i några Estiska prefab hus och kan väl säga att trots priset skulle jag personligen inte bygga ett till mig själv.
Dom gjorde en platta med golvvärme där golvvärmen låg hela vägen ut under väggen så när dom skulle fästa syllen borrade dom av några slingor eftersom dom inte hade vattentryck på slingorna upptäcktes inte läckaget innan golv och väggar var färdiga. det blev rätt besvärligt att bila fram ledningarna och laga ledningar, golv och väggar. Plattans sidor hade dessutom mycket stora gjutsår så jag betvivlar att dom överhuvud taget vibbrerat betongen.
Panelen var satt så den vilade på överblecken så den måste rivas och bytas ut över alla fönster och dörrar. Plasten i väggarna sattes på insidan av installationsutrymmet i väggarna vilket gjorde det omöjligt att få det helt tätt. Dessutom satte dom ingen isolering i installationsutrymmet. Alla hål för eldosor gjordes med hålsågar som var så stora att apparaterna långt ifrån täckte hålet, lösningen blev att dom spacklade igen hålen sedan apparaterna var satta. Man kan undra hur det ser ut om/när man måste demontera en apparat. mm mm
Huset hade "förmedlats av en "mäklare" i Stockholm men han hade inget eget ansvar utan det låg på den Estlänska firman. Av dom som utförde arbetet (6-7 man) var det en som var yrkesman dom övriga hade man "plockat in från gatan" vilket tydligt syntes på det arbete som dom utförde och då menar jag på utförandet och inte på den tid det tog.
Så tänker du anlita en "öststats" firma så tänk dig för det finns både bra och många dåliga erfarenheter, ett problem där jag har varit, har varit att ha en "byggledare" som kunde ta beslut på alla dom frågor som dyker upp under ett husbygge. Hur det fungerar med garantier kan man ju undra, man har den känslan att om det blir verkliga problem så bara försvinner bolaget.
Så jag tror att "facket" är en liten del av vad du ska fundera på.
 
Elmont,

Det var ingen rolig läsning. Kommer du ihåg vilken firma det var som byggde det huset? Vore synd om någon anlitade dem igen.
 
Jag skulle också tänka mig för ett varv extra. Personligen tror jag inte det är värt det du spar i pengar. Om du inte är byggare själv o kan leda arbetet. Kommunikations problem, de vet inget om svenska branchregler, problem kring juridik om du får problem...mm mm. Kan de läsa o förstå svenska monteringsanvisningar? Finns en del rent kvalitetsmässigt att fundera på....,
 
O
Tänk om det bara vore facket som var problemet...
Det största problemet borde väl vara språket... Sedan att det är olika standarder....
Frågan är hur mycket billigare huset blir när allt väl är klart och man börjar summera alla utgifter...
 
  • Gilla
Globetrot
  • Laddar…
Tyvärr så mins jag inte namnet på "förmedlarfirman" men det var nått som lät "förtroendeingivande", namnet på själva byggföretaget vet jag inte om jag över huvud taget hörde. Vi var lejda av dom som skulle ha husen för att utföra eljobben.
 
O
Hur såg förberedelserna ut för elen? Eller fick ni göra allt från början?
 
Vi utförde allt väggarna saknade installationsutrymmet när blocken kom, det satte "snickarna" dit på plats.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.