vad gäller vid försäljning av sommarhus?
Där kan man inte skjuta upp reavinstbeskattningen tills man skaffar sig "ersättningssommarhus" men kan man skjuta upp del av reavinsten för beskattning? tja, försöka duger :)
 
Vilken blankett/ruta hade du tänkt använda?
Det finns ingen möjlighet att göra det som du nämner.
Struntar du i att deklarera försäljningen så riskerar du skattetillägg, och det är det inte värt.
Skattemyndigheten känner till alla fastighetsöverlåtelser.

Det enda sättet att skjuta upp reavinstbeskattningen är att vänta med försäljningen av sommarhuset.
Hyr ut det i stället!

/Hasse
 
Om ni inte redan sålt den kan ni ju alltid bosätta er, eller någon närstående, i den i ett år (tror jag det är som krävs). Men ligger den långt borta och/eller inte är vinter-rustad så kan det ju vara rätt besvärligt och inte värt pengarna.
 
agsom skrev:
vad gäller vid försäljning av sommarhus?
Där kan man inte skjuta upp reavinstbeskattningen tills man skaffar sig "ersättningssommarhus" men kan man skjuta upp del av reavinsten för beskattning? tja, försöka duger :)
Nej man kan inte skjuta upp den ens om man skaffar ett ersättningshus.

Upskjutande av skatten gäller bara bostaden -som man då skall skaffa en ny av.
Så som ngn ovan sade- då får ni bosätta er i den över ett årskifte (har jag för mig det är) och sedan köpa nytt boende efter det.
Med de nya reglerna (med 0.5 % ränta på uppskovsbeloppet) är det inte heller lika fördelaktigt att skjuta upp vinsten - så betala era 22% istället tycker jag :)

/K
 
klaskarlsson skrev:
Med de nya reglerna (med 0.5 % ränta på uppskovsbeloppet) är det inte heller lika fördelaktigt att skjuta upp vinsten - så betala era 22% istället tycker jag :)
Om affären gjordes under 2007 eller tidigare, så är skatten bara 20% om man tar fram vinsten till beskattning nu!
Gamla uppskov tas fram med blankett K2.

/Hasse
 
sommarhuset varit sålt -07
det är inte vi, det är min väninna och de har ärvt( 2 syskon) och hon har sålt det till sin svåger.
Hon har också deklarerat, min fråga var mer teoretiskt och med hänsyn till att sån fråga kan dyka upp iogen.
Ända sättet som hon kunda ha minskat sin skatt något varit om de hade omfördelat sina räntor men det var försent när hon kom till mig, hennes man har redan lämnat in sin deklaration.
Det olyckliga var i affären att hennes föräldrar har köpt huset för ca 20-tusen kr...
på 40-talet, i Dalarna
och taxeringsvärdet på vilkets grund man kunde omräkna, det var också väldigt lågt och de flesta till/ombyggnationer/förbättringar varit gjorda längesen.
 
agsom skrev:
sommarhuset varit sålt -07
det är inte vi, det är min väninna och de har ärvt( 2 syskon) och hon har sålt det till sin svåger.
Hon har också deklarerat, min fråga var mer teoretiskt och med hänsyn till att sån fråga kan dyka upp iogen.
Ända sättet som hon kunda ha minskat sin skatt något varit om de hade omfördelat sina räntor men det var försent när hon kom till mig, hennes man har redan lämnat in sin deklaration.
Det olyckliga var i affären att hennes föräldrar har köpt huset för ca 20-tusen kr...
på 40-talet, i Dalarna
och taxeringsvärdet på vilkets grund man kunde omräkna, det var också väldigt lågt och de flesta till/ombyggnationer/förbättringar varit gjorda längesen.
Det finns ngn slags schablon man kan använda för köp gjorda för x antal år sen - ring skatteverket så hjälper dom nig gärna till (faktiskt!)

/K
 
Hemmakatten
Man kan lämna in en rättelse av deklarationen i efterhand.
 
klaskarlsson: jotack men i detta fall det hjälpte bara med några tusenlappar, fast det var åxå mer än ingenting.

hemkatten: tack, jag vet det, under hela fem år efter deklarationsår
 
klaskarlsson skrev:
Nej man kan inte skjuta upp den ens om man skaffar ett ersättningshus.

Upskjutande av skatten gäller bara bostaden -som man då skall skaffa en ny av.
Så som ngn ovan sade- då får ni bosätta er i den över ett årskifte (har jag för mig det är) och sedan köpa nytt boende efter det.
Med de nya reglerna (med 0.5 % ränta på uppskovsbeloppet) är det inte heller lika fördelaktigt att skjuta upp vinsten - så betala era 22% istället tycker jag :)

/K
Räntan på uppskovsbeloppet, gäller det för redan beviljade, eller är det enbart för nya uppskov??
 
carlbanan skrev:
Räntan på uppskovsbeloppet, gäller det för redan beviljade, eller är det enbart för nya uppskov??
Det gäller även retroaktivt - så om du har uppskov och inte betalar av dom så åker du på räntan :(

/K
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.