Hej,


Jag har några frågor om vatten och avlopp. Vi har gjort en tillbyggnad till ett gammalt hus. Tillbyggnaden har öppen plintgrund. Vatten kommer in i tillbyggnaden från mark i rör försett med värmekabel vilket jag gissar är en ok lösning.

Från tillbyggnad till den gamla byggnadsdelen vill vår entreprenör dra vattenrör med utanpåliggande värmekabel i en isolerad ”låda” mot trossbotten. Är det en godkänd lösning?

Avloppet avser de lämna oisolerat med motiveringen att tillräcklig fall ska räcka för att förhindra frysning. Det ska monteras en vacuumventil då det inte finns avluftning via tak. Är detta en godkänd lösning?

Finns det några regler för installation av vatten och avlopp specifikt för öppna plintgrunder?

Tacksam för alla råd och förslag om hur man kan göra för att inte få en riskkonstruktion!

Vänliga hälsningar,
 
Jag bor i ett nybyggt hus med öppen plintgrund och har en sådan lösning, både vad gäller vattnet och avloppet, och det godkändes vid slutbesiktningen, så jag utgår ifrån att det är regelrätt. Inget frös i vintras, så det verkar fungera bra.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Nu kan jag ha fel, men en vacuumventil tror jag skall monteras högre än toa, handfat osv.

Om det blir stopp eller halvstopp i ledningen så vill man inte att avloppsvatten stiger och kommer fram till vacuumventilen och får den att becka igen.
 
Har ni kommunalt avlopp eller enskilt avlopp, är ganska säker på att det inte är bra med vacuumventil när man har enskilt, då infiltrationen behöver syre, om du då har infiltration vill säga, och inte typ en tank eller nåt
 
Vi är anslutna till en gemensamhetsanläggning, så jag gissar att syresättningen är tillräcklig.
 
  • Gilla
Störstmjölken
  • Laddar…
Hej och tack alla för svar!'''

Jag fick detta från "Säker Vatten":

Hej
Lösningen med låda och värmekabel låter som det fyller kraven.

Det finns inget krav på att isolera avloppsrören.

Ett avloppssystem ska ha minst en luftningsledning ut genom yttertak. Vacuumventil kan vara ett bra komplement.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.