Hej!

Kan börja med att säga att jag är ny på forumet. Men jag hoppas kunna få svar på lite frågor om ett eventuellt husköp! :)

Jag o sambon har fastnat för ett hus, som vi eventuellt ska gå in och lägga bud på.
Det är ett enplans hus med källare, byggt -73. Huset är ett dödsbo.
I bes.protokollet angånde badrummet på éntreplan står det såhär:
"Vid renovering har kakel och klinker monterats på befintliga plastmattor, golvbrunnen byttes ej. Rörgenomförningar finns i golv. Brister noterade ovan innebär ökad risk för fuktskador.
Golvbrunn ej besiktningsbar (Stor duschkabin står över brunnen) För att kunna bedöma golvbrunnen rekommenderar vi att den är tillgänglig och rengjord."

Badrummet är enligt husbeskrivningen gjort på 1990-talet.

Vad finns det för "fallgropar" här? Vad krävs av mig här för att inte gå på en nit?

Enligt besiktingsmannen så rekommenderar han att man kanske byter kabinen till en ny fräsch, men inte att man slänger ut den och duschar direkt på kaklet. Vilket låter logiskt. Men vad händer om det visar sig att det är galet med brunnen och det finns en vattenskada under den befintliga kabinen?

Är väldigt ny på området och hoppas ni har förståelse för detta! :)
 
harry73
Det finns så många varningssignaler i protokollet att badrummet är över sin tekniska livslängd, att du kan förvänta dig allt.
Du har därför en utökad undersökningsplikt och det blir i praktiken omöjligt att få igenom dolt fel för något som har med badrummet att göra.
Det går kanske bra att använda badrummet ett tag till (med duschkabin), men börja spara för ett nytt badrum
 
Okej! Tack för svar! :)

Så lek med tanken att det blir ett köp, och vi upptäcker en vatten/fuktskada när vi byter kabin. Står vi helt maktlösa utan försäkringar då? Bara att casha eller ta ett lån och renovera badrummet direkt då? :thinking:
 
  • Gilla
byggarätt
  • Laddar…
harry73
Det har egentligen inte med försäkringen att göra, men med om man kan kräva säljaren på skadestånd.
Försäkringen brukar betala vattenskadan om den uppstod under tiden du hade försäkringen, men badrummet är avskrivit, så du får inte ersättning för nytt badrum.
 
M Msport skrev:
Hej!

Kan börja med att säga att jag är ny på forumet. Men jag hoppas kunna få svar på lite frågor om ett eventuellt husköp! :)

Jag o sambon har fastnat för ett hus, som vi eventuellt ska gå in och lägga bud på.
Det är ett enplans hus med källare, byggt -73. Huset är ett dödsbo.
I bes.protokollet angånde badrummet på éntreplan står det såhär:
"Vid renovering har kakel och klinker monterats på befintliga plastmattor, golvbrunnen byttes ej. Rörgenomförningar finns i golv. Brister noterade ovan innebär ökad risk för fuktskador.
Golvbrunn ej besiktningsbar (Stor duschkabin står över brunnen) För att kunna bedöma golvbrunnen rekommenderar vi att den är tillgänglig och rengjord."

Badrummet är enligt husbeskrivningen gjort på 1990-talet.

Vad finns det för "fallgropar" här? Vad krävs av mig här för att inte gå på en nit?

Enligt besiktingsmannen så rekommenderar han att man kanske byter kabinen till en ny fräsch, men inte att man slänger ut den och duschar direkt på kaklet. Vilket låter logiskt. Men vad händer om det visar sig att det är galet med brunnen och det finns en vattenskada under den befintliga kabinen?

Är väldigt ny på området och hoppas ni har förståelse för detta! :)
Räkna med att byta badrummet så lägg ett bud därefter!
Kolla källartaket är det betong så och rörgenomgången ser fräscht ut så inga problem!
Är det träbjälklag och golvspån under badrummet bör badrummet renoveras omgående!
 
  • Gilla
Daagh och 1 till
  • Laddar…
Finns troligtvis inga fallgropar men ta med i kostnadsberäkningen att ni vill totalrenovera badrummet i samband med att ni tar över fastigheten.
Betala alltså inte överpris utan försök pressa priset med anledning av att ni måste renovera badrummet INNAN det kan uppstå större problem.
 
Finns troligtvis inga fallgropar men ta med i kostnadsberäkningen att ni vill totalrenovera badrummet i samband med att ni tar över fastigheten.
Betala alltså inte överpris utan försök pressa priset med anledning av att ni måste renovera badrummet INNAN det kan uppstå större problem.
 
  • Gilla
lilytwig
  • Laddar…
Är jag dum om jag lägger ut annonsen på det aktuella huset här?

Huset kändes väldigt fräscht i övrigt. Har kollat på liknande hus och detta känns riktigt bra. Badrummet i källaren är precis under det på entreplan. Har inte sett eller känt någon doft.

Antar att det är träbjälklag i golvet, men hur kan jag säkertställa det?
 
Med tanke på badrummets ålder och varningarna i besiktningsprotokollet så finns det inget att hämta varken från säljare (i form av dolt fel) eller från försäkringsbolag.
Försäkringsbolaget kan eventuellt ersätta sekundära skador om det blir något akut vattenläckage, men själva badrummet är avskrivet och värt 0 kronor efter åldersavdrag.

Därmed inte sagt att ni inte ska köpa huset, men lägg in i budgeten och köpeskillingen att badrummet måste bytas ut.
 
  • Gilla
lilytwig
  • Laddar…
Om ni ändå river badrummet, så spelar det (oftast) inte så stor roll om det visar sig finnas en vattenskada. Kostnaden för att åtgärda den är försumbar i förhållande till kostnaden för badrumsrenoveringen.

Nu skrev jag oftast. I extrema fall kan en vattenskada som pågått under lång tid skada bärande bjälkar lång utanför badrummets yta. Då blir det ett lite större proejkt att åtgärda. Men så omfattande vattenskador brukar vara väldigt tydliga.
 
Redigerat:
  • Gilla
Tombrittberg
  • Laddar…
Okej! Det känns som jag vet lite mer om vad det handlar om i detta fallet, och vad man bör ha med i beräkningarna.

Självklart blir nog badrummet prio ett att göra iordning. Kan ju bara hoppas på att det inte bör ske första månaderna :)

Finns duschutrymme att nyttja i källaren oxå. Och som sagt, huset känns väl omhändertaget och ingen skum doft känns heller. Men det är ju ingen garanti.

Tackar så mycket för svar och engagemang kring detta :)

Blir det affär lär jag hänga mer på detta forumet! :)
 
  • Gilla
Tombrittberg
  • Laddar…
Den där källaren. Hur är det med den?

Det är ofta ett större orosmoment än ett äldra badrum. Är det en riktig "källare". Eller är den inredd till boyta?

Jag tolkar att besiktningen du har sett är en säljarbesiktning? OM du köper, så se till att få göra en egen besiktning.
 
H hempularen skrev:
Den där källaren. Hur är det med den?

Det är ofta ett större orosmoment än ett äldra badrum. Är det en riktig "källare". Eller är den inredd till boyta?

Jag tolkar att besiktningen du har sett är en säljarbesiktning? OM du köper, så se till att få göra en egen besiktning.
Ja det finns många saker som kan orsaka problem i ett fint hus!
Takets skick....
Vatten avlopp dränering dagvatten igensatta takrännor
Elanläggningen
Träd i husets närhet... gamla björkar med ruttna grenklykor ... går plötsligt rätt av i höststorm

Så gör en egen besiktning och när du köpt huset
Säkrar du taket..badrummet...VVS ...värmen... elen...dräneringen...
Lycka till
 
Om ni köper från ett dödsbo så får ni räkna med att ni får sämre information om husets status än vad som är normalt. De säljs ofta med någon form av friskrivning. Man kan trots detta ibland driva eventuella dolda fel. Men i praktiken är det svårt att försöka få ersättning från ett dödsbo som skingrats. Ni bör därför undersöka husets status noga och anpassa ert bud efter detta. Badrummet är egentligen inte så svårt att bedöma, med dessa skrivningar bör ni räkna med att bygga ett nytt badrum så fort som möjligt och räkna in detta i er kostnad för huset. Det är värre om det dyker upp andra problem som ni idag inte kan förutse.
 
A
Ingen som ställer sig frågan om priset redan är satt efter att nytt badrum behövs.

Med gammalt hus kan man förvänta sig allt.


Varför skulle säljaren då dra av på priset för ett nytt badrum.

Undersökningsplikten gäller. Söker du ett hus utan jobb lär du bygga nytt.

När jag sålt hus har jag inte dragit av en krona. Priset och budgivningen sker ju efter det uppvisade skicket och köparen har en undersökningsplikt.

Köpet man ett hus där det står en kabin och badrummet är 30- 40 år skall man nog inte komma dragandes med dolt fel.

Gör en fuktmätning innan köp istället.
 
  • Gilla
TCG och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.