Halloj,

Vi har en skaftväg och längs denna går en luftledning till vår och grannens fastighet. Nu har ett träd längs skaftvägen dött och riskerar att falla eller tappa grenar på luftledningen.

Vad gäller vid luftledning som går över ens tomt? Är det nätägaren som ska röja eller är det markägaren?

Nedan är några bilder på hur det ser ut, och jag ser att på ett ställe ligger ledningen emot en stor gran och där är ledningen också lagad någon gång. Vi har bott här 25 år och på den tiden har träden inte "vuxit förbi" luftledningen utan det har alltid sett ut så här. Vet inte hur länge luftledningen varit där eller varför man bara har lagat ledningen där den tydligt ligger emot ett träd.

Tack på förhand

/Ola

Ett dött träd nära en luftledning längs en skaftväg, där ledningen vidrör en stor gran och är lagad. I bakgrunden syns ett gult hus och grönska.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Dött träd bredvid skaftväg med grenar som riskerar falla på luftledning. Ledningen ligger emot en stor gran och är lagad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Luftledning ligger emot en stor gran där ledningen har lagats. Grenar från trädet är i närheten av ledningen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Claes Sörmland
Ledningen finns ju är med servitutsrätt eller ledningsrätt och då faller underhållet, d v s att ta ned problematiska grenar och träd på ledningsägaren. Är det däremot ens egen ledning så få man sköta det själv.
 
  • Gilla
OlaF och 1 till
  • Laddar…
Jag tror att en enkel men inte helt säker metod är att gå efter var elmätaren sitter. Om elmätaren sitter före luftledningen är ledningen ditt ansvar. Sitter den efter är ledningen nätägarens ansvar. Men det är nog lämpligt att fråga nätägaren om det.
 
  • Gilla
OlaF
  • Laddar…
Mätaren sitter på huset så det är luftledning från gatan fram till en stolpe vid vår uppfart och sedan nedgrävt på själva tomten fram till hus/mätare.

Jag ska kontakta nätägaren på måndag så kan de nog skicka ut något att kolla läget. Om inte annat är det ju märkligt att man låtit granen vara kvar som ledningen ligger mot och bara virat på lite extra isolering, eller vad det nu är gjort där.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.