Det kanske finns någon tråd om detta redan, isf får admin gärna flytta inlägget dit eller radera. Men jag undrar helt enkelt allmänt vad som gäller vid stadsplanering av fritidsområde. Kommunen där jag bor har börjat luta åt att stadsplanera ett litet område i utkanterna och vi råkar ha en sommarstuga där.

Inget vatten är draget och området ligger längs med en väg där det går mängder av tung trafik med farligt gods.

Vad bör vi tänka på? Vad måste vi göra? Vad gäller vid avstyckning osv? Tacksam för all input jag kan få av andra med tidigare erfarenhet!
 
Det kan medföra rätt stora kostnader för dig, efter som det vanliga är att fastighetsägarna tvingas vara med betala en hel del eftersom tomterna anses få sitt värde höjt pga att kommunalt VA, nya kommunala vägar, gatubelysning etc dras in i området. Vissa vill inte alls vara med om det utan säljer fort som tusan innan, andra ser det som en bra chans att få mer betalt för fastigheten efteråt, speciellt om de kan stycka av sin tomt till två eller flera. Det är med andra ord ofta en stor omsättning på tomterna både före och efter en stadsplanering.
Som du förstår är det ofta de som trivts bra och vill bo kvar, som är mest emot en stadsplanering; de får betala för den ökade standarden (även om de inte efterfrågat den), samtidigt som de inte är intresserade av att sälja och tjäna pengar, de vill ju bara bo kvar! Det bästa i ett sånt läge är kanske om man har en såpass stor tomt att den kan styckas av, då kan man sälja ena biten för att finansiera VA- och vägavgifterna.

Hursomhelst, följ noga vad kommunen gör, gå på informationsmöten, ställ frågor och kom med synpunkter!
 
Tyresö
I vårt område i Tyresö har dom planerat komunalt V A i 10 - 15 års tid och det kommer väl att ta ytterligare några år innan dom kommer till vårt område och ansluter. Vad jag har förstått, så är man livegen att betala framdragning till tomtgränsen - men man behöver inte ansluta sej. Däremot måste nästa ägare till huset ansluta - och anslutningsavgiften blir ju därefter = väldigt mycket dyrare att vänta med anslutning = svårare få huset sålt till ett hyfsat pris.

Själv föredrar jag att ha egen brunn och septitank - vi har ju riktigt bra vatten från en brunn som aldrig sinar, och som vi har det nu, så blir det mycket billigare än att ha komunalt V A.

Men man får se det som en investering - totalkostnad för anslutning till toastol och kökskran etc. = ca 500.000 kr - huset ökar 1 milj. i värde.

Så är det, förlust på gungor och vinst på karuseller.....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.