En rak och förmodligen relativt enkel fråga: Måste man ha spotguards / burkar / pottor om man vill fälla in 35 w halogen spottar i ett oisolerat mellanbjälklag som mäter ca 250 mm högt ?

Vad jag förstått använder man spotguards i isolerade utrymmen för att undvika överhettning av amaturen + kablage eftersom ventilation effektivt tas bort av isoleringen. Däremot blir jag inte riktigt klok på vad som gäller för oisolerade utrymmen.

tack på förhand !

Andy
 
Precis, pottor finns för att hålla undan isoleringen.

//Patrik
 
Därmed borde det vara tillåtet att placera downlights utan pottor i oisolerade undertak? Kanske t.o.m ger amaturen bättre kylning utan potta i oisolerat.. Hur brukar elektrikerna göra ? Eller det är kanske en fråga jag bör ställa till mitt försäkringsbolag...
 
Vad jag har sett när jag kollat lite på spottar så kan det vara lämpligt att direkt ovanför ha ett material som tål värme bra. Så har du trä ovanför så skulle man kunna sätta lite gips direkt ovanför spotten.
 
Tänk på avstånd till brännbart föremål.
 
..sedan kommer den nya ägaren och stoppar in isolering........ Hej o hå
 
Tilläggsisolera mellanbjälklaget???
 
Ett rakt och enkelt svar på frågan, nej du behöver inga "pottor". Det är tom betydligt bättre utan "pottor" för värmespridningen blir myyyycket bättre utan.
 
hempularen skrev:
Tilläggsisolera mellanbjälklaget???
ja om man är färdig med alla andra projekt i huset och inte hunnit skaffa sig en hobby så ;)
 
Någon som har koll på vad som gäller avstånd i sidled till brännbart material, exempelvis reglar i mellanbjälklaget?
 
Skall finnas angivet i instruktionerna till den armatur du valt, välj en annan om dte inte står.

Jag vill minnas att jag sett siffror i stil med 50mm.
 
Har köpt downlights från Hidealite, står bara att amaturen får monteras direkt mot brännbara material... Och kopplingsplinten som följer med amaturen och som skruvas fast i amaturen ngn cm från själva lampan är av helt vanlig plast...
 
rent och säk.avstånd till brännbart så är det ok.
men
(sen kommer de som köpt huset av dig att sprutisolera med ekofiber...)
 
Orix skrev:
rent och säk.avstånd till brännbart så är det ok.
men
(sen kommer de som köpt huset av dig att sprutisolera med ekofiber...)
I det läget får faktiskt den nya ägaren stå för det ansvaret, man kan inte förutse vad som kan komma att hända i huset om 5-10-15-50 år
 
helt rätt kolvas
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.