Hej!
Jag bor i ett nybyggt område och vill fylla igen diket som dels går på gränsen mellan mitt hus och grannens och dels, nedströms går en böj på min tomt (förbi ett elskåp) innan den går ut i stora diket. Grannens fastighet ligger lite nedanför min.
Vatten går väldigt sparsamt i diket. Knappt en rännil även då det ösregnar.


Vad gäller juridiskt? Är jag skyldig att behålla ett dike?

Praktiskt: eftersom det rinner väldigt lite vatten borde det räcka att jag fyller med större stenar innan jag lägger på finare jord? (Kanske med markduk emellan?)

Där diket går på gränsen tänkte jag bygga en stödmur fram till gränsen så diket blir i praktiken kvar där.

Men ev skulle det bli stopp och översvämning i grannens carport om det kom väldigt mkt vatten och slutändan på diket är igenfyllt.
 
Nu är du ute på kraftigt minerad mark!

Dikning, fördjupning och igenläggande av existerande diken är som regel tillståndspliktigt enligt miljöbalken. Ring din Länsstyrelse innan du vidtar några åtgärder!
 
Hm...miljöbalken har med "skydda naturen" att göra?
Detta dike är typ ett år gammalt och naturen kommer inte bli sämre av att det försvinner Diket är snarare onaturligt.
Naturen är för den delen helt skövlad i stora delar av det nya området, tyvärr. Så inga naturmiljöer finns kan man säga.

Nej jag är mer ute efter paragrafer som säger vem som är skyldig att ta hand om ev regnvatten. Den uppströms? Och är "en gång lagt dike lagt, och måste behållas även om du inte har ngn nytta av det"?
 
Håller med till 100%, men det kommer INTE att hindra Länsstyrelsen från att att polisanmäla dej. Det är dom skyldiga att göra. Ring dem först så du har ryggen fri.

Är inte diket till nytta, så kommer väl ingen att klaga. Jag skulle gjort om det till ett täckdike, dvs lagt ner dräneringsrör för att leda rännilen från A till B och sedan fyllt igen.

MEN, som sagt. Ring Länsstyrelsen först. Dom har faktskt inget sinne för proportioner eller logik. Tro mej.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.