Problemet är högst verkligt, en av huvudsäkringarna i matarskåpet har gått varm. Såpass varm att propphuven sitter fast i säkringshållarens fasta del. Proppen är hel... med nöd och näppe gissar jag vilket ju för tillfället är bra eftersom den alltså inte går att byta längre. 😀

Varmgången beror inte på överlast utan på myrdjävlar som invaderar skåpet varje vår/sommar. Har hållit efter det genom att pudra rejält med myrmedel så fort jag ser dem krypa upp på panelen, men all myrsyra som de sprider efter sig har gått så hårt åt skåpet att det nu är dags för ett byte av hela baletten.

Elektriker är kontaktad sedan en dryg vecka tillbaka, nytt skåp är beställt och även Eon kommer vara med på ett hörn för att göra strömlöst och plocka ur och i elmätaren.

Förhoppningsvis dyker de upp i början på nästa vecka men...

Om inte... Rent hypotetiskt...hur ser Reglerna ut nuförtiden om jag får för mig att byta säkringshållaren själv.

Man kan, även det rent hypotetiskt 😇, tänka sig att ny säkringshållare finnes, så även lämpliga isolerade verktyg, och även det som ibland kallas "nödig kännedom". Rent hypotetiskt kan man även tänka sig ett scenario där matningen från elleverantören är bruten och ett annat där den inte är det.

Jag kan inte tänka mig att det är OK, det är ju förvisso "bara" ett byte till en identisk säkringshållare, men det är ju ochså potentiellt livsfarligt ☠️ Såååå... Vad gäller?
 
Totte_S
Nej du får inte, ja det är inte svårt med rätt grejer om du vet vad du gör, nej det är inte sannolikt att någon kommer bry sig så länge du inte säkrar upp.
Stor skillnad på att byta säkringshållare och att byta passkontakt. Byte av säkringshållare ställer större krav på att du vet vad du gör om du vill kunna dricka lördagsgrogg och att du slipper fler bekymmer innan elektrikern kommer.
 
  • Gilla
callebergh
  • Laddar…
Det kan vara svårt att gänga ur propphuven om det är den du menar. Har det blivit riktig varmgång så kan det vara omöjligt, troligtvis så har även själva säkringselementet fått stryk med och då har dom liksom bränt ihop. Börja inte med något nu, det kan bli att hela alltet går i bitar. Och då är det kört med full ström i huset, inget bra, nu när det lite kyligt ute, samt att frugan inte kan laga mat. Jobbet är inte något som görs med nödig kännedom, utan proffs som vet hur man gör ska det vara.
 
  • Gilla
avh67f och 1 till
  • Laddar…
Totte_S Totte_S skrev:
Nej du får inte, ja det är inte svårt med rätt grejer om du vet vad du gör, nej det är inte sannolikt att någon kommer bry sig så länge du inte säkrar upp.
Stor skillnad på att byta säkringshållare och att byta passkontakt. Byte av säkringshållare ställer större krav på att du vet vad du gör om du vill kunna dricka lördagsgrogg och att du slipper fler bekymmer innan elektrikern kommer.
Tack för ett sansat och bra svar.👍 Fredagsgrogg redan upphälld, bullbak och långkok får däremot vänta så länge.😁
 
  • Gilla
Fotografen och 1 till
  • Laddar…
Totte_S
Har du hällt upp fredagsgroggen så är det minst olämpligt att göra jobbet en annan dag …🍺
 
  • Gilla
callebergh
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Det kan vara svårt att gänga ur propphuven om det är den du menar. Har det blivit riktig varmgång så kan det vara omöjligt, troligtvis så har även själva säkringselementet fått stryk med och då har dom liksom bränt ihop. Börja inte med något nu, det kan bli att hela alltet går i bitar. Och då är det kört med full ström i huset, inget bra, nu när det lite kyligt ute, samt att frugan inte kan laga mat. Jobbet är inte något som görs med nödig kännedom, utan proffs som vet hur man gör ska det vara.
Tack för bra svar. Ja eftersom jag skrev att "Propphuven sitter fast" så är det propphuven jag menar😁. Rejält fast faktiskt. Tar man i för kung och fosterland så får man loss porslinet, men innanmätet i metall sitter kvar över säkringen😬 Så precis som du säger omöjligt att få isär utan måste bytas ut. Proffs kommer som sagt förhoppningsvis i början på nästa vecka.

Hur visste du att det inte är jag som lagar mat....😁
(Du har heeelt rätt)
 
Mikael_L
Ett sånt här jobb är ytterst olämpligt hempularprojekt.
Det finns massor av svårigheter, en av dessa är att det är omöjligt att få det strömlöst utan att börja greja i elnätsägarens skåp och kopplingspunkter, vilket jag lovar kommer ta hus i helvete om de kommer på dig med.
Vi elektriker med behörighet får också utskällningar så håret står rakt bakåt om de kommer på oss med att vara in i deras kabelskåp.

Så nej, det är ett väldigt dåligt hempularprojekt helt enkelt.
 
  • Gilla
GK100 och 3 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Ett sånt här jobb är ytterst olämpligt hempularprojekt.
Det finns massor av svårigheter, en av dessa är att det är omöjligt att få det strömlöst utan att börja greja i elnätsägarens skåp och kopplingspunkter, vilket jag lovar kommer ta hus i helvete om de kommer på dig med.
Vi elektriker med behörighet får också utskällningar så håret står rakt bakåt om de kommer på oss med att vara in i deras kabelskåp.

Så nej, det är ett väldigt dåligt hempularprojekt helt enkelt.
Nej har inga planer på att ge mig på Eons utrustning, men tack för varningen, det var precis sånt som jag ville veta. Skulle det bli nödvändigt att göra en egen insats blir det med ström på. Men det finns några andra alternativ som kanske är mer lockande att prova först. En jourelektriker t.ex. Hade vi inte haft egen brunn hade det eventuellt inte gjort så mycket att bara ha två faser några dagar. Men än så länge är alla tre med, men det är bara en tidsfråga innan det skiter sig.
 
Bra med 3 faser ännu. Elektrikern som ska komma fixar det.
 
Mikael_L
Skulle jobbet vara mitt så skulle jag kontaktat nätägaren och beställt avstängning av strömmen för arbete i mätarskåpet.
Om det skulle vara brådskande (och det kan man nog anse att ditt är) så kontaktar man deras jour.

Jag skulle inte själv greja med ett sånt byte med strömmen på (och då har jag faktiskt en väldigt avslappnad attityd till el), ty det jobbet är alldeles för komplicerat.
Mycket stor risk att skapa en stum kortslutning, och då kommer nätägaren ändå bli inblandad, för då går minst servissäkringen. Med lite otur skjuter man även nästa överliggande säkring och gör ett helt bostadsområde strömlöst, jobbigt att försöka förklara sig sen.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Skulle jobbet vara mitt så skulle jag kontaktat nätägaren och beställt avstängning av strömmen för arbete i mätarskåpet.
Om det skulle vara brådskande (och det kan man nog anse att ditt är) så kontaktar man deras jour.

Jag skulle inte själv greja med ett sånt byte med strömmen på (och då har jag faktiskt en väldigt avslappnad attityd till el), ty det jobbet är alldeles för komplicerat.
Mycket stor risk att skapa en stum kortslutning, och då kommer nätägaren ändå bli inblandad, för då går minst servissäkringen. Med lite otur skjuter man även nästa överliggande säkring och gör ett helt bostadsområde strömlöst, jobbigt att försöka förklara sig sen.
Ja det är nog kanske det enda rätta, det borde såklart gå alldeles utmärkt att jag ringer Eon och ber dem se till att matningen bryts.

När den biten är avklarad så är det ju kanske en halvtimmes jobb att få dit en ny säkringshållare. Säkringshållare finns.

Dessutom gissar jag att det innebär att Eon skickar ut en kille för att bryta strömmen på plats. Det borde inte vara helt omöjligt att be honom byta hållaren ochså, har inget problem att betala för den biten, kostar ju några tuss ändå bara att få hit dem.

Förhoppningsvis behöver det inte gå så långt. Med lite tur står det ju en Elektriker här ändå om några dagar.
 
Det med 1/2 kan du glömma. Var det inte så att det skulle bli ett nytt skåp. Det håller så länge det håller. Skulle inte börja med något, utan vänta tills nytt skåp kommer+ elektriker
 
  • Gilla
Litenskit
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Det med 1/2 kan du glömma. Var det inte så att det skulle bli ett nytt skåp. Det håller så länge det håller. Skulle inte börja med något, utan vänta tills nytt skåp kommer+ elektriker
1/2? Nu hänger jag inte med. Men det stämmer, oavsett vad som händer kommer hela skåpet med innanmäte bytas ut. Det som kan sätta käppar i hjulen är ju om hantverkarna misslyckas med att dyka upp även kommande vecka. Då måste jag lösa det temporärt på något sätt.
 
1/2 det var timma för att ordna något. men det fungerar nu och är det glödhett i skåpet, om inte så vänta, det håller säkert
 
J jonaserik skrev:
1/2 det var timma för att ordna något. men det fungerar nu och är det glödhett i skåpet, om inte så vänta, det håller säkert
Ok, då är jag med. Skåpbytet tar såklart längre tid. Jag snackade om att byta EN säkringshållare som en nödlösning tills kavalleriet kommer, det klarar man lätt på 30 minuter.

Edit:
Än funkar det men slår man på ugnen så sprakar det gnistrar i säkringshållaren. Är ändå inte särskilt orolig för att det skall börja brinna eftersom säkringen borde gå när det börjar bli varmt på riktigt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.