Vi har lagt ett bud på ett hus som har acceptpris, och vi bjöd acceptpriset med förutsättning att säljarna tar vårt bud direkt utan att vänta på att fler kanske ev lägger bud.
Mäklaren säger att hon måste meddela intressenter om det inkommer bud. Men måste dom verkligen det?
Vårt bud var alltså under förutsättning att affären avslutas med det priset, och inte att det gäller som ett första bud.
Jag tycker att mäklaren har agerat felaktigt som har registrerat vårt bud som ett startbud, och det var inte det vi ville.
Vad gäller egentligen?
Jag har tidigare anmält intresse till hus som sålts innan visning, då har man ju ingen möjlighet att lägga bud ens...
 
Att du bjuder acceptpriset betyder ju inte att det inte får bli budgivning. I princip så kan säljaren helt neka att sälja ens till acceptpriset. Säljaren bestämmer ensam om vem han vill sälja till. Jag tror att mäklarkontrakten nu är utformade så att säljaren får betala mäklaren även om det inte blir affär, om "acceptprislöftet" inte uppfyllas

Men du har tydligen lagt ett villkorat bud, det borde du vara tydligare med. Dvs du bjuder det här priset under förutsättning att säljaren säljer NU. Dvs du bör meddela mäklaren att du drar tillbaka ditt bud efterssom säljaren inte har uppfyllt ditt villkor.

Sedan kan du ju alltid starta budgivningen igen på en lägre nivå.
 
Jo jag är fullt medveten om att säljarna inte har någon förpliktelse att sälja till acceptpriset, min fråga handlar mer om mäklaren agerande.
Nu har det startats en budgivning baserat på det bud vi la men restrektionen att det inte blev budgivning.
Nu är ju kruxet att vi vill ha huset... Ska vi meddela mäklaren att vi tar tillbaka budet, vad händer då med dom som lagt bud över? Halkar deras bud ner till acceptpriset, eller ligger det kvar?
 
Det är säljaren (i samråd med mäklaren) som bestämmer reglerna för budgivningen.

Accepterar ni inte att säljarna/mäklaren kör med öppna kort och redovisar det bud ni har lagt så kan ni enkelt dra tillbaka budet.

Men vill ni ha huset och det ligger ett högre bud får ni ju lägga ett ännu högre bud. Uppenbarligen finns det en annan köpare som är beredd att betala mer än acceptpriset.

Om ni drar er ur så är det upp till den andra budgivaren att avgöra hur de vill göra. Vill de också ha huset är det sannolikt så att köpeskillingen blir det senast lagda (d.v.s. högsta) budet.
 
Redigerat:
Konstigt resonemang. Att bjuda acceptpris skulle hindra andra bud :screwy:. Det enda acceptpris innebär är att säljaren troligtvis kan tänka sig att sälja till det priset. Om nu budgivning kommit igång så innebär ju det att fler är intresserade. Om ni vill ha huset så är det bara att bjuda över....

> Halkar deras bud ner till acceptpriset, eller ligger det kvar?

Om det bara är ni 2 som bjuder och ni drar tillbaka ert bud så skulle jag som säljare sälja till den andra utan att fundera en endaste sekund på den andra budgivaren. Även om denna då sänker sitt bud till acceptpriset. Säljaren bestämmer helt o hållet till vem den vill sälja.
 
Jo säljarna vill troligen ha ut så mycket som möjligt för huset, det kan ju ha blivit något missförstånd mellan er och mäklare. Inte säkert de andra har klart med banken, ni kan kanske stressa på affären på något sätt och säga att ni har ett annat hus ni är intresserade av, annars är alternativen buda över eller avvakta, de andra kan bli bortskrämda av något efter närmare koll, besiktning, grannar osv..
 
Acceptpris kan även funka som så att så fort någon bjuder det så är fastigheten såld. Man FÅR dock lägga ett lägre bud men då blir det som en vanlig budgivning upp till acceptpriset, om inte det nås så är det upp till säljaren att avgöra om denne nöjer sig med det budet. när som helst kan en köpare gå in och lägga acceptbudet (under pågående budgivning) och då säljs fastigheten direkt.

tycker det var ett konstigt agerande av TS. varför kan ni inte stå för ert bud vid en budgivning?? Har full förståelse om mäklaren/säljaren inte godtar detta. dock ska mäklaren givetvis inte agera på egen hand och registrera erat bud om ni inte har gett ett sådant.
 
"Den 1 augusti 2011 införde en stor del av mäklarföretagen i Stockholm så kallat accepterat pris på alla sina objekt i Stockholms innerstad.
Accepterat pris innebär att priset som anges i bostadsannonsen ligger på en nivå som säljaren är villig att acceptera som slutpris.
Om flera bud finns kan dock budgivning förekomma och priset bli högre. För även om ett acceptpris är angett råder enligt lag alltid fri prövningsrätt för säljaren vilket innebär att denne har rätt att själv välja om bostaden ska säljas, till vem och till vilket pris.
I förslaget till ny fastighetsmäklarlag fanns det med en skrivning om att fastighetsmäklarna skulle uppge det bedömda marknadsvärdet. Detta kom dock inte med i den slutliga lagtexten."

klippt från http://www.svd.se/naringsliv/acceptpris-vad-ar-det_6477020.svd
 
Nu hade inte vårt hus acceptpris, men vi hade fått veta av mäklaren att det fanns en till intressent så vi lade ett bud på utgångspriset med villkoret att det inte blev någon budgivning. Trettio minuter senare hade vi köpt huset. Om säljaren hade tackat nej till vårt bud hade vi lagt ett bud som låg betydligt lägre, kanske 10-20 %, och sedan inväntat budgivningen och försökt hålla nere priset så gott det hade gått.
 
Hej, Mäklarn här. Med fler än en intressent så skulle jag inte råda mina kunder att acceptera ett första bud på endast utgångspriset. Visst det finns alltid undantag som bekräftar regeln. Senast jag sålde ett hus innan visningen tex så kostade det köparna 15% utan att veta om det ens skulle komma ett enda bud vid en eventuell visning. Köparen visste inte ens om det skulle komma fler spekulanter eller ej men värdesatte huset och läget så man ville inte riskera att hamna i en budgivning som skulle kunna bli högre, och tog då gärna risken att kanske ha betalat 100 tusen för mycket. Vilket inte är så jäkla mycket om man nu skall bo där i 30 år tex...

Någon som lägger ett villkorat bud på utgångspriset som första bud och agerar på detta sättet minskar sina chanser att köpa. Jag framför självfallet alla bud till säljaren men mest troligt så köper någon annan.
 
Hänger inte det hela på intresset för huset? Om många är på en husvisning och det verkar finnas stort intresse så vill så klart säljaren ha vanlig budgivning så priset trissas upp och då är det logiskt att man inte tar acceptpriset. Om huset däremot legat ute länge utan att bli sålt så är egentligen utgångspriset för högt och då skulle jag utan problem lämna ett lägre bud och i det villkora att det förutsätter att det inte blir budgivning.
 
Byttorp skrev:
Hej, Mäklarn här. (...) och tog då gärna risken att kanske ha betalat 100 tusen för mycket. Vilket inte är så jäkla mycket om man nu skall bo där i 30 år tex...
Hur menar du då? 100 tusen är väl alltid 100 tusen, oavsett var och hur länge man bor?

Eller du menar kanske att man kan ta en sån förlust en gång var trettionde år, men inte så mycket oftare?
 
  • Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
Acceptpris är väl att säljaren accepterar att sälja till detta pris, om inte budgivningen går högre.

Jämför med utgångspris där säljaren kanske inte vill sälja om det inte går högre än det (vilket jag å andra sidan tycker är ett udda sätt)
 
Det finns ingenting som "gäller" beroende på om det står acceptpris eller ej i annonsen. Säljaren bestämmer när han/hon vill sälja, och till vilket pris i så fall.
 
Oftast när det står "utgångspris" (gäller främst storstäder) så är detta pris ofta satt betydligt lägre än vad säljaren vill sälja bostaden för, främst för att locka till sig spekulanter som tycker att bostaden är billig, oftast hamnar säljpriset betydligt över det pris som säljaren vill sälja för efter lång och stor budgivning. Det händer (främst landsbyggd/"dåliga" ställen att säljaren säljer till lägre pris än "utgångspris".

Offast (kanske 99%) när "acceptpris" används så säljer säljaren bostaden till samma pris (inte så ofta) eller högre pris än acceptpris.

Oftast är det lite färre budgivare när det är "acceptpris" än när det är "utgångspris".
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.