Hej !

Har ett hus från 30-talet som är under en totalrenovering, biten jag inte riktigt hanterar själv är vvs/avlopps biten, så därför tänkte jag inhämta några goda råd från detta eminenta forum.

Jag har idagsläget en brunn, på den brunnen är dagvatten samt avlopp inkopplat, denna brunn är sedan kopplad på det kommunala avloppet ute i gatan. Redan här är det fel då dagvatten inte ska gå som avlopp, frågan är hur det fungerar med dagvatten, ligger det också ute i gatan ?.

Fråga nr2 och den lite viktigare saken är att avloppet ute i gatan ligger så högt att jag inte kan ansluta golvbrunn, handfat m.m som finns i källaren på detta avlopp.

Som jag ser det har jag några alternativ.

1. Ansluter toaletterna i huset på avloppet och drar det ut i gatan där jag ansluter, kopplar sedan brunn m.m i källare på en ny brunn på utsidan som jag på något sätt ansluter till ett dagvattensystem och ligger dagvattensystemet för högt ute i gatan så pumpar jag dit det.

2. Jag bor i en backe, därav ligger avloppet lägre en bit ner i gatan, om jag drar avlopp snett över min mark mot tomtens lägsta punkt så kan man ge sig på gatan för att dra rören några meter till och ansluta nere i backen.

Har en bekant som är byggare, som påstår att detta är kommunens huvudvärk. Jag måste ju kunna ha golvbrunn i källaren och om dom har lagt det för högt så är det deras problem.
 
Frågan man direkt ställer sig är: Hur är avloppet från golvbrunn, handfat mm i källaren anslutet i dagsläget, om det nu inte går till kommunens ledning i gatan?

Om det finns dagvattenledning i gatan eller ej kan du enkelt få reda på från kommunens VA-avdelning. Borde räcka med ett telefonsamtal eller mejl.
 
Utelämnade kanske en liten bit där.

Idagsläget är golvbrunnen ansluten till brunnen som i sin tur är kopplat till det kommunala avloppet, dock så måste denna golvbrunn i källaren sänkas ca 20cm.

Sedan har dom dragit ut avloppet från toaletten mitt i väggen ut till samma brunn.
 
Hmm, "måste"? Jag tror inte det är "kommunens problem" om du vill sänka källargolvet så att du inte längre får fall till avloppsanslutningen.

Det går förstås alltid att anlägga en ny anslutningspunkt längre ner i backen, men jag gissar att du får betala för det. Det KAN ju dock vara så lyckligt att kommunen ändå ska byta ledningarna i gatan och då kan du kanske förhandla om ett nytt läge för anslutningen.

Att göra som förslag 1, en pump som tar hand om "gråvatten", är nog enklast och billigast.
 
Om toa-avloppet går ut mitt på väggen så måste det väl rimligtvis vara en pump i den toan, eller har dom lyckats få till så mycket fall att det funkar ändå.
Men en pumplösning är ju det enklast, så behöver du inte gräva en massa i onödan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.