Hej,

har hört ryktesvägen att även om man inte skriver in ngt i sitt kontrakt ang. vite och kontraktet är baserat på ABS05 så gäller 5000/vecka vid försening orsakad av entrepernören.

Har inte lyckats hitta ngt dokument som styrker detta.

Ngn som vet vad som gäller och var hittar jag isf denna info?

tackar i förhand.
 
Står det inget så har du ändå rätt till ersättning för faktiska kostnader som beror på förseningen. Om du drar på dig sådana kostnader så får du räkna med att byggaren inte rakt av godkänner kostnaderna som relevanta i förhållande toill förseningen.


Men det finns absolut inte ett shablonbelopp i stil med det som du nämner i inlägget.
 
Faktiska kostnade som styrks med kvitton tror jag det är. Inte tex att amn missar jobbtid ellerr sådant.

Vi skrev in 2500 kr/vecka i vårt kontrakt. Detta ansåg entreprenör vara jättehögt! så vi fick bråka lite. %00 kr/vecka kan du nog inte räkna med, billigaste hotell/stugby du kan hitta 300-400 kr/vecka är min gissning.... TYVÄRR

Jag rekommenderar alla att skriva in belopp och så högt som möjlig i kontraktet.
 
Tack för svaren.

trodde också att det var så som ni nämner ovan.

Ville dock få detta bekräftat.
Känner folk som har fått inskrivet både 4000 och 5000kr/vecka i sitt kontrakt.

De skrev kontrakt med Myresjöhus resp Götenehus.
 
Har man det inskrivet är det en helt annan sak. Sedan har jag för mig att det inskrivna vitesbeloppet går utöver de verkliga kostnaderna, så de skall man ha rätt att kräva även om man får ett vitesbelopp.
 
hempularen skrev:
Har man det inskrivet är det en helt annan sak. Sedan har jag för mig att det inskrivna vitesbeloppet går utöver de verkliga kostnaderna, så de skall man ha rätt att kräva även om man får ett vitesbelopp.
Jag tror inte detta stämmer. Vill minnas att jag läste på Villaägarnas hemsida att vitesbeloppet betalas ut oavsett vilka kostnader du haft. Har du haft kostnader utöver detta får du även ersättning för den del som är över vitesbeloppet (alltså inte vite+kostnader). Men, det var ett tag sedan jag läste det så jag kan ha fel.
 
Pepparkaka skrev:
Jag tror inte detta stämmer. Vill minnas att jag läste på Villaägarnas hemsida att vitesbeloppet betalas ut oavsett vilka kostnader du haft. Har du haft kostnader utöver detta får du även ersättning för den del som är över vitesbeloppet (alltså inte vite+kostnader). Men, det var ett tag sedan jag läste det så jag kan ha fel.
Det är så det skall tolkas.

Vitet är ett minimibelopp.
Om man har faktiska kostnader som överstiger detta minimibelopp så kan man få mer.

Som faktiska kostnader är tex. boendekostnader, lagring av bohag, extra transporter av bohag, merkostnader för resor till arbete, merkostnader för räntor eftersom byggkreditivet inte kan läggas om till hypotekslån.
 
Vad är vitesbeloppet på då? Enligt villariks?
 
Det finns inget fastställt vitesbelopp, utan det är något som förhandlas fram innan kontraktskrivning.
 
Pepparkaka skrev:
Det finns inget fastställt vitesbelopp, utan det är något som förhandlas fram innan kontraktskrivning.
Japp!

Om inget annat avtalats så är det styrkta merkostnader man kan få ersättning för.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.