Jag bor i ett nybyggt hus och uppmärksammat att en del wellpappskivor på vinden har släppt efter att ha bott här sedan ca 3-4 månader, dom finns där men har verkar ha släppt i överkant och tryckts ned en aning i lösullen. Jag förmodar att dessa monterats dit enbart med stift mot takstolarna och inte klarat av att sitta uppe när det blåst och blivit lite fuktigt i wellpappen.

Husföretaget säger att dessa luftspaltsskivor enbart är till för att lösullen inte ska blåsa ut i takfoten vid isoleringen av vinden. Även husföretagets snickare sa att man i praktiken inte ens behöver skivorna monterade där nu efter att lösullen kommit på plats.

Nu vet jag inte exakt vad för fabrikat det är på dessa wellpappskivor, men är det verkligen någon sanning i att luftspaltskivan inte gör någon som helst nytta nu efter att lösullen kommit på plats?
Finns det även något negativt med att dessa skivor tillsynes blåsigt ned från takstolarna och lagt sig mot lösullen?

Med luftspaltskiva menar jag liknande denna, fast i wellpapp:
https://www.k-rauta.se/produkt/takfotsluftning-isover-1100x1250mm-1st/7392979171922?gad_source=1
https://www.bauhaus.se/luftspaltsskiva-tecca-c1200-1560x1242mm?gad_source=1
 
För att vinden ska fungera som den ska så ska det finnas en glipa i takfoten och in på vinden så att det kan bli cirkulation och luftombyte. På sommaren kan vinden bli 40-60+ grader och då vill man att den varma luften ventileras bort och ersätts med "kall" luft från utanför huset.

Man vill inte att luften inifrån huset sugs upp på vinden och man vill inte heller att fuktig luft stannar kvar på vinden utan att ventileras bort.

Om lösull eller skivor trycks ut hela vägen så att springan/luftintaget blockeras så sätts "kallvinden" ur funktion. Men när isoleringen väl är på plast så är risken liten att den ramlar ut av sig själv, kan till och med blåsas undan en liten bit om det skulle bli väldigt högt flöde.
 
  • Gilla
P-KAR
  • Laddar…
För att det ska vara ventilation i takfoten, blåses det ull så täpps det igen, går dom ända ner till takfoten är det bra. Då blåser det inte inte in i isoleringen. Sen att försöka fästa upp dom igen blir omöjligt att göra, då det måste trampas och trycka ner ullen och inte bra. Tråkigt med att dom inte hänger kvar.
 
  • Gilla
P-KAR
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
För att det ska vara ventilation i takfoten, blåses det ull så täpps det igen, går dom ända ner till takfoten är det bra. Då blåser det inte inte in i isoleringen. Sen att försöka fästa upp dom igen blir omöjligt att göra, då det måste trampas och trycka ner ullen och inte bra. Tråkigt med att dom inte hänger kvar.
Att denna skiva fungerar som vindavvisare är väl också en viktig grej, för just att det inte ska blåsa in kall luft i isoleringen?

Hus idag byggs inte för att hålla i evigheter. Att dessa luftspaltskivor lossnar gör mig inte så förvånad :)
 
  • Gilla
Joak
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.