Hej,

Köpt ett gammalt timmerhus med vattenburen värme.
Jag kollarj nu på hur jag ska gå till väga för att fylla på, eller lufta systemet eftersom jag hör bubblande från elementen..
Jag hittar inget tryckkärl kopplat till systemet och funderar om det kan finnas i värmepannan, dock är denna förhållandevis liten.

Jag antar att det inte är någon poäng att lufta utan tryckkärl?

Värmepannan åren Parca Norrahammar, mer än så vet jag då jag inte hittar annan märkning, bild nedan, någon som kan ge mer info?
 
  • Gammal vit värmepanna från Parca Norrahammar i ett kök, sliten med synliga skador och tejp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Lufta gör man oftast på radiatorerna.

Fylla på/höja trycket gör man oftast vid pannan. Leta efter en tryckmätare. Lokalisera sedan ett rör som kommer från vattenmatningen och går in till pannan och som har en ventil. Det är troligen den ventilen du skall använda för att fylla på radiatorsystemet.
 
  • Gilla
AndersCL
  • Laddar…
Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
Lufta gör man oftast på radiatorerna.

Fylla på/höja trycket gör man oftast vid pannan. Leta efter en tryckmätare. Lokalisera sedan ett rör som kommer från vattenmatningen och går in till pannan och som har en ventil. Det är troligen den ventilen du skall använda för att fylla på radiatorsystemet.
Tack :).

Kollar vidare nu från vattenpumpen och ser att det inte finns någon tillmatning av vatten. Ser ut att vara slutet system
 
Menar du att det endast finns rör som är för radiatorkretsen och för varmvatten till och från pannan?
 
Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
Menar du att det endast finns rör som är för radiatorkretsen och för varmvatten till och från pannan?
Ja precis, tvårörssystem med pump och värmepannan, inget vatten in i övrigt.
 
Det brukar finnas ett rör för påfyllning.
Du kan ha ett öppet kärl på vinden.
 
  • Gilla
AndersCL
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Det brukar finnas ett rör för påfyllning.
Du kan ha ett öppet kärl på vinden.
Tack, kollar det imorgon, ingen lust att bada i stenull ikväll :)
 
AndersCL AndersCL skrev:
Kollar vidare nu från vattenpumpen och ser att det inte finns någon tillmatning av vatten. Ser ut att vara slutet system
En påfyllnadsventil måste det finnas någonstans. Hur har man annars fått in vattnet?
Dock är det inte säkert att den sitter i pannan. Har det varit vedpanna eller liknande tidigare på någon annan plats så kan påfyllningen sitta där.
 
Så efter att varit uppe på vinden idag har jag hittat ett tryckkärl, men det är inte anslutet till något. Antagligen en rest man inte velat ta bort när man byggde om.

Jakten på tryckkärl fortsätter.

Idag när jag luftade elementen så var där tryck och kom luft ur flera, så någonstans måste det bildas tryck.
Pumpen avstängd vid lyftning såklart
 
Jag luftar mitt radiatorsystem med pumpen igång... Varför skulle man stänga pumpen för att lufta?
 
Ibland kan det sugas in luft när man öppnar, pga flödet...men alla system är individer, en del mer än andra.
 
Det måste ju ändå bero på trycket i systemet snarare än huruvida pumpen är igång eller inte.
 
Jovisst, men trycket i en viss punkt är beroende av flödet. Lokalt, vid hög flödeshastighet, kan det vara undertryck och luft sugs in om man öppnar, trots att man läser 1,5 bar på manometern vid pannan.
 
Normalt sett har man öppna kärl på vinden, inte tryckkärl.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.