Hej

Har köpt hus och går igenom diverse renoveringar. Nu gör vi altan och hamnar i läget att vi vill flytta stupröret som idag sitter i mitten av fasaden till en ände. Taket skall läggas om inom kort så då har vi möjlighet att göra flytten.
Helst vill jag leda ned vattnet till befintligt system istället för tunna eller ut i häcken bredvid. Funderar då vad dessa rör är och skall användas till? Huset dränerades av förra ägarna för ca 10 år sedan. Kan vi leda ned regnvatten här eller vad tror ni de är ämnade för?

tack för input.
Fredric
 
  • Två blå lock bredvid ett öppet svart rör i marken mot en vit vägg på ett grusunderlag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Altan under konstruktion med synligt stuprör och dräneringsrör vid en husfasad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Altan under konstruktion vid gul träfasad med befintligt stuprör i mitten och byggmaterial på marken.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
S
Ser ut som spolrör till dränering och dagvatten.
 
F Fredric87 skrev:
Hej

Har köpt hus och går igenom diverse renoveringar. Nu gör vi altan och hamnar i läget att vi vill flytta stupröret som idag sitter i mitten av fasaden till en ände. Taket skall läggas om inom kort så då har vi möjlighet att göra flytten.
Helst vill jag leda ned vattnet till befintligt system istället för tunna eller ut i häcken bredvid. Funderar då vad dessa rör är och skall användas till? Huset dränerades av förra ägarna för ca 10 år sedan. Kan vi leda ned regnvatten här eller vad tror ni de är ämnade för?

tack för input.
Fredric
Tror att de där är för att spola dräneringen. Dränering och takavlopp ska ALDRIG blandas. Stopp i dräneringsutloppet + regnvatten = obra.
 
Düsseldorff
Jepp, tror också båda är drän. Vet du hur de ligger? Du kan ju testspola och se vart vattnet tar vägen.

Inget dagvatten i dränet dock. Det är en dålig idé.
 
Vad var befintligt stuprör kopplat till?
 
Topp, tack för bra input! Idag är bef.stuprör kopplat till rör vid fasaden som jag antar är kopplat till dagvattnet? Detta mitt på fasaden vilken varken är snyggt eller praktiskt för altanen. Såklart kan man göra ett hål i trallen och koppla på likt tidigare men vill gärna undvika detta av rent estetiska skäl.

Vid trappan på bilden står de rör jag demonterat från stupröret nu som var kopplat till rör i marken som jag ringer in.
 
  • Guldgul husvägg med stuprör, delvis demonterat vid altantrapp med markerat område i blå cirkel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Düsseldorff
Du ska göra hål i altanen om det så behövs. Vart ska du annars leda dagvattnet?
 
Düsseldorff Bergendorff skrev:
Du ska göra hål i altanen om det så behövs. Vart ska du annars leda dagvattnet?
Till ett uppsamlande kärl eller bort från huset till ett parti med kraftiga buskar, träd mm ett antal meter från huset.
 
Düsseldorff
F Fredric87 skrev:
Till ett uppsamlande kärl eller bort från huset till ett parti med kraftiga buskar, träd mm ett antal meter från huset.
Ok I feel you. Men hur? Ska du dra rör ovan altanen? Det om något kommer väl vara estetiskt påfrestande?
 
Düsseldorff Bergendorff skrev:
Ok I feel you. Men hur? Ska du dra rör ovan altanen? Det om något kommer väl vara estetiskt påfrestande?
Nej, vi skall även byta tak (papp, läkt, pannor) inom kort och behöver oavsett nya hängrännor och stuprör. Då ser jag möjligheten att flytta placeringen till änden på fasaden för stuprör men med följd att jag inte kommer kunna koppla på nuvarande dagvattenledning.
 
Düsseldorff
F Fredric87 skrev:
Nej, vi skall även byta tak (papp, läkt, pannor) inom kort och behöver oavsett nya hängrännor och stuprör. Då ser jag möjligheten att flytta placeringen till änden på fasaden för stuprör men med följd att jag inte kommer kunna koppla på nuvarande dagvattenledning.
Aha ok! Ser nu att du skrev det redan i första posten. Då kan du ju lösa det på bästa sätt! Men återigen, en vettig dagvattenlösning är guld värd. Gärna en sådan du redan har men kanske då med andra anslutningar. Fundera redan nu hur du vill ha det och planera därutefter. Sen är det såklart ingen katastrof om du behöver lyfta några trallplank för att gräva lite framöver, det är ju en enkel match.
 
Düsseldorff Bergendorff skrev:
Aha ok! Ser nu att du skrev det redan i första posten. Då kan du ju lösa det på bästa sätt! Men återigen, en vettig dagvattenlösning är guld värd. Gärna en sådan du redan har men kanske då med andra anslutningar. Fundera redan nu hur du vill ha det och planera därutefter. Sen är det såklart ingen katastrof om du behöver lyfta några trallplank för att gräva lite framöver, det är ju en enkel match.
ja precis, det är läget att ha bilden klar för sig innan och det vore fint att kunna ansluta till bef. System men får väga det mot att gräva mycket runt grunden på änden, ansluts mot nuvarande med ett hål i trallen. Tack för värdefull input!
 
S
Då är det väl bara att gräva fram rören vid hörnen av huset och ansluta stuprören där.
 
  • Gilla
Rullle och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.