Vår altan börjar närma sig 50 år och behöver rustas upp en aning. Den är till största del konstruerad i trä. Golvet är trä och taket är glasfiberskivor som ligger på träbjälkar. Det mesta av träet är hårt och troligtvis inte rötskadat. Snygg yta hade det säkert för 40 år sen, men dock inte numera.

Min första tanke när vi flyttade hit för två år sen var att riva och sätta upp nytt. Andra tanken var att måla. Nu har jag dock glidit in på tredje tanken - att hyvla och lacka det befintliga träet. Plankorna är till största delen skruvade så med några liter blod, svett och tårar ska de nog gå att både ta ner och sätta upp igen.

Nu är då frågan, vad är det för typ av maskin jag behöver för detta? Rikthyvel? Planhyvel? Handhyvel? Det sistnämnda gissar jag skulle ta alldeles för lång tid, och troligtvis blir det inte bra. De andra två är investeringar i flera tusen kronorsklassen, så därför behöver jag veta exakt vad jag ska köpa så det blir rätt från början.

Om vi börjar med att reda ut vad för typ av maskin jag behöver så kommer snart in på det roliga - vilken modell jag ska ha. :) Tack på förhand!
 
Köp nytt golv! Annars slipa av det på plats med en golvslip. Ska du hyvla så är det en planhyvel du behöver.
 
Om det är för maskininköpet du vill hyvla så visst, en planhyvel gör jobbet. Men du kommer väl behöva runda kanterna igen sen.

Vad är det för trä idag? Är det vanlig furutrall så är det smått på idiotiskt att lägga allt jobb på att hyvla den. Köp ny istället!

Är det massiv teak så förstår jag dig!
 
Hyr golvslip, billigt snabbt och effektivt :). Gjorde jag, supersmidigt.
 
  • Gilla
Matstj
  • Laddar…
Det går ju att skruva ner skruvarna några mm och sedan köra med golvslipmaskin.
 
Ok, golvet är en sak, men det stora är takreglarna och de bärande pålarna. Tror det är furu. Ska ta och mäta dimensionerna på materialet. Kan även fota om det kan vara till hjälp.

vectrex skrev:
Om det är för maskininköpet du vill hyvla så visst, en planhyvel gör jobbet.
Det kan jag inte sticka under stol med. Prylar får man aldrig för mycket av, och kan man dessutom motivera inköpet är det en bonus. :)

Planhyvel alltså. Inte rikthyvel? När används typsikt rikthyvel? Duger en hobbymodell för 3000 spänn eller blir jag ledsen att jag inte slängde ut 12000 direkt?
 
Johey skrev:
Planhyvel alltså. Inte rikthyvel? När används typsikt rikthyvel? Duger en hobbymodell för 3000 spänn eller blir jag ledsen att jag inte slängde ut 12000 direkt?
En rikthyvel används för att få en sida plan och i (oftast rät) vinkel mot en annan sida. Den används typiskt när man utgår från råsågat torkat virke.

En planhyvel används för att få en sida parallell med en motstående sida (och även plan om motstående sida är plan). En planhyvel kan också plana ut mindre ojämnheter men kan inte få en 3 meters bananformad planka rak! Planhyvel används också för dimensionering av virket.

Typiskt används först rikthyveln för att få 2 sidor plana och i rät vinkel mot varandra. Därefter skickar man de återstående sidorna genom planhyvel för att få en färdig planka med räta vinklar och plana ytor.

Jag skulle verkligen inte göra det du vill göra med en planhyvel. Ska du montera ner varje planka så köp nytt och montera tillbaka istället.
 
Det är orimligt mycket jobb. Måla om det är fult!
 
Tack för förklaringen, vectrex!

Orimligt mycket jobb, jo... Kanske. Men det är inte så hiskeligt många plankor om man bortser från golvet (som kanske ändå är lite för slitet för att bli bra). Inte fler än 40 skulle jag tro. Tycker det känns genomförbart, men jag förbiser antagligen en hel del i vanlig ordning. :)
 
Du kommer fördärva hyveln om du kör de brädorna. De har grus och annan smuts nertrampat i brädorna vilket är katastrof för hyvelstålen. Förutom orimligt mycket arbete då alltså.

Enda vettiga är att använda golvslip (dra ner skruvarna lite innan, så att du inte slipar av skallen).
 
Ok, ja som sagt är jag med på att inte hyvla golvet. Men gällande resten är jag inte lika övertygad.
 
Nu kommer en dum fråga ni kan fnissa åt, det bjuder jag på. Jag har själv aldrig använt varken en rikt- eller planhyvel. Jag har i denna tråd fått förklarat för mig vad deras respektive syften är, men när jag studerar bilder och videoklipp undrar jag följande. Varför kan inte en rikthyvel åstadkomma samma sak som en planhyvel? Enda skillnaden jag kan se är att planhyveln hyvlar ovanifrån och rikthyveln underifrån, samt att den sistnämnda har ett anslag. Borde inte samma resultat uppstå om man bara vänder stycket upp och ner? Jag förstår att jag missar något uppenbart, eftersom planhyveln verkar vara lika viktig som rikthyveln, men jag skulle gärna få det förklarat för mig. :)
 
Johey skrev:
Nu kommer en dum fråga ni kan fnissa åt, det bjuder jag på. Jag har själv aldrig använt varken en rikt- eller planhyvel. Jag har i denna tråd fått förklarat för mig vad deras respektive syften är, men när jag studerar bilder och videoklipp undrar jag följande. Varför kan inte en rikthyvel åstadkomma samma sak som en planhyvel? Enda skillnaden jag kan se är att planhyveln hyvlar ovanifrån och rikthyveln underifrån, samt att den sistnämnda har ett anslag. Borde inte samma resultat uppstå om man bara vänder stycket upp och ner? Jag förstår att jag missar något uppenbart, eftersom planhyveln verkar vara lika viktig som rikthyveln, men jag skulle gärna få det förklarat för mig. :)
Vectrex har förklarat det bra här i tråden.

En rikthyvel hyvlar man först en sida och sedan med anhållet får man den hyvlade sidan att bli 90 grader mot andra sidan man hyvlar.
En planhyvel har en rak bädd där man lägger brädan som sedan trycker upp mot hyvelstålet och på så vis får båda sidorna parallella mot varandra. Man använder den efter rikthyveln alltså.

Är allt rätt ställt så har du fyra sidor som är parallella med motstående sida samt 90 grader i alla fyra hörn. Eller tillräckligt nära för att inte kunna se skillnad.
 
Ah jamen då förstår jag! Om ena sidan är sned kan planhyveln jämna ut det. Det var den biten jag saknade förståelse för. :)
 
Om du stoppar in en krokig bräda i en planhyvel så får du ut en bräda som är tunnare men den är fortfarande krokig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.