förstår oss inte på vad för typ av köksfläkt vi ska välja till nya huset.

När vi rev gamla köket satt en gammal underbyggnadsfläkt.
Den var kopplad direkt till husets ventilations system som driver hela huset.
vred man på köksfläktens vred började också övriga luftventiler i köket att gå upp i varv.

vredet hänger nu kvar i gamla elkablen och vi funderar lite på hur vi ska göra.
eftersom husets ventilation inte verkar fungera allas när man tar bort vredet.

Vi har nu också kollat på vilket sorts fläkt vi ska ha ?
på tretties sida finns både centralventilations fläkt, Alliancefläkt, för extern motorn, standard(frånluft)
så vilken tror nu att vi ska ha?

Från frun i huset
 
Hej Elrack,

det som är frågan är om du har en alliancefläkt eller en fläkt för värmeväxling. Det du kan göra är att kolla modellbeteckningen på fläkten (står normalt under fettfiltret) och ringa Franke. Då kan de säga vilken typ av fläkt du ska ha.

Hör av dig om du vill ha hjälp
 
Tack för svar! Är Franke en tillverkare ?

Tyvärr slängde vi ju fläkten tillsammans med de gamla köket men vredet som vi har kvar ser ut så här och där finns även serienummer och tillverkare

Tyvärr finns ju inte tillverkar företaget kvar( vet själv för min morfar jobbade där) numer heter de väl ABB och tillverkar bara fläktsystem ???
Bifogar en bild på hur de ser ut i ett nytt svar
 
bild på produktmärket
 
  • IMG_6326.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej Elrack,

jag kollar denna imorgon och återkommer
 
Hej elrack,

Detta är en speciell typ av ventilation som styr övrig ventilation osv.

De som gör dessa fläktar idag är Fläkt Woods AB. Ring dem på 0771-262626 och fråga vilka som är återförsäljare i ditt område.

Lycka till
 
Jag lånar tråden lite. Vi håller på att renovera lite i köket och har då tänkt byta ut fläkten. Men vi insåg ganska snart att det finns en hel uppsjö av olika fläktmodeller att välja på och skulle behöva lite hjälp i fläktdjungeln.

Jag är lite osäker på vad det är vi har monterat i dagsläget. Vi bor i lägenhet och som jag har uppfattat det så har vi en fläkt centralt någonstans, för vi är förbjudna att koppla in en egen fläkt med motor.
Om jag har förstått det hela rätt så har vi ett "sug" i fläkten hela tiden, och när jag vrider igång fläkten vid matlagning så öppnar jag bara upp spjället så att det kan suga mer.

Vad är det för typ av fläkt vi ska leta efter? Vi är väl inte missnöjda med funktionen på den gamla fläkten, det är bara det att den är så gräsligt ful och vanprydande för vårt nya kök att vi vill byta ut den.
 
Hej kekkee,

troligtvis har du en vanlig centralventilation. (Kolla bara att det inte sitter en låda på väggen ovanför den nuvarande fläkten). Det du ska titta på är fläktar för centralventilation lägenhet

De tillverkare som gör sådana fläktar är
Franke
Fjäråskupan
Thermex
(Cylinda - Görs av Franke)

Lycka till
 
Tack för det snabba svaret. Nej jag har ingen låda på väggen vad jag kan hitta. Bara någon form av rengöringslucka eller liknande.
Är det någonting speciellt jag ska tänka på? Vill egentligen bara ha billigaste snyggaste lösningen som passar under vårt skåp, men det verkar ju inte finnas alltför mycket att välja på. T.ex. tretti.se har endast 10 stycken.
Jag tycker det är lite konstigt att en "fläkt" som måste innehålla en massa elektronik kan vara dyrare än en sån här historia som endast innehåller spjäll+möjligtvis timer?
 
Det enda du ska tänka på är att kolla statusen på fläktslangen. Om du kanske ska passa på att byta den samtidigt.

Den enklaste lösningen du har är från Franke. Cirka 1600:- spänn.

Anledningen till att dessa fläktar kan upplevas som dyrare än en del vanliga fläktar med motor är att alla som sysslar ned centralventilations-fläktar har handtillverkade fläktar som måste vara exakt kalibrerade för att det ska bli rätt.

När du köper en sådan här typ av fläkt, så rekommenderar jag att du besöker en butik som är kunniga på fläktar och sedan kan du jämföra priset. Detta för att det ska bli rätt med fläkten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.