Jag delar här med mig av mina erfarenheter efter att jag monterat tv-antenn och hoppas någon annan får nytta av detta.

Jag skulle installera en tv-antenn men visste inte vad för antenn och hur man gjorde med radiomottagningen.

Efter att läst här på forumet och i Kjell & co bok så kom jag fram till att en gitterantenn skulle fungera bra. Enligt /http://www.teracom.se/ så bor jag 4 Km från masten. Gitterantennen ska vara bra om man har ett avstånd som är mindre än 20 - 25 Km från masten.

Antennen monterade jag på vinden i ett 1 1/2 plans villa. (se bilder)
Radiomottagningen vart jättebra d^_^b. Jag trodde att man var tvungen att ha en FM-antenn för att det skulle fungera, men så var inte fallet.

Min gitterantenn köpte jag på Jula. Tänk även på att du måste ha F-kontakter för att skruva fast antennkabeln i antennen. Den kontakten följer inte med antennen pga. att den finns i flera storlekar beroende på hur tjock antennsladen är.

Jag använder mig även bara av HF-täta anslutningskablar mellan uttag och apparat.


Några frågor om antennutagen kvarstår dock!

Uttagen sitter i stjärnnät, har dessa uttag inbyggda slutmotstånd? (se bilder)

Hur gör jag om jag vill sätta ett uttag till i andra hörnet mot befintligt uttag. (besvärligt att dra ny kabel till spliter)
Kan jag förlänga "grenen" genom att byta ut uttaget och sätta ett till i serie?
Vad ska jag då ha för uttag?
 
  • P7180121.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • P7180120.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • P7180116.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • P7180115.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • P7180117.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • P7180119.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
De har inbyggt slutmotstånd, och du kan "förlänga" grenen med ett genomgångsuttag
anslutningsdämpning 6-13db
 
Sätter jag det befintliga uttaget sist då? eller ska det vara någon annan dämpning på detta?
 
Japp, du sätter det uttag du har "slututtaget" sist
 
Lånar tråden:
Vad gäller eg. idag för val av TV-antenn? Jag har kollat med Terracom och på boxers hemsida, och konstaterar att jag har 9 km till min mast. Förhållandena är goda. I dagsläget tänkte jag endast ta in fria kanalerna och ha parabol som primär tv-källa, men detta kan ju ändras.... Mina kanaler verkar ligga i nät 1 och 2 enligt http://www.boxer.se/vart-utbud/alla-kanaler/frikanaler/ jämförd med http://www.teracom.se/Sandarinformation/Hitta_ratt_tv_mast/

Jag borde alltså klara mig med en enkel antenn. Men då jag inte tycker det verkar kul att byta antenn så vill jag att antennen ska funka även efter att planerade ändringar i sändningarna genomförs. Hur påverkar det valet av antenn idag?
 
Vet inte var du bor men i vissa områden kommer man att köra hd utbudet i VHF området
dvs samma som Tv1 sändes i analogt så beroend på vilken sändare du "tittar på" behöver du en UHF t.ex gitter modell eller en kombiantenn med VHF/UHF
 
Lånar tråden jag med för en enkel fråga:

Benny_P, du har satt antennen på vinden sa du, hur fungerar det med mottagningen? Jag har en liknande antenn som du men inhandlad på Kjell & Co och det skulle ju vara guld om det gick att sätta den på vinden istället för att den skall synas på fasaden av vårt 20-tals hus.
 
Det går utmärkt att sätta antennen på vinden bara du inte har plåttak. Det är bara att testa för kabeln går väl oftast över vinden i alla fall.
 
cecar33 skrev:
Det går utmärkt att sätta antennen på vinden bara du inte har plåttak. Det är bara att testa för kabeln går väl oftast över vinden i alla fall.
Men vi har plåttak, kommer det i så fall störa signalen?

Antennen skulle i så fall placeras på vinden på så vis att den riktas genom träfasaden direkt mot masten ca 9km bort.
Signalen kommer alltså inte behöva gå igenom plåttaket.

Vi har från vinden dessutom i princip fri sikt mot tv-masten.
 
Om det är från gaveln du menar att det är fritt till sändaren så prova det borde fungera om du placerar den där.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.