Jag måste bredspackla en yttervägg i lättbetong innan jag rollar tätskicktet för att sedan kakla. Vad ska jag spackla med? Väggen är till viss del putsad och till viss del ren från puts dvs rena lättbetongstenar med bruk imellan. Jag behöver främst spackla ut hålrum mellan stenarna där bruket inte täcker helt. Behöver även bredspackla vissa partier där ngn sten sticker ut signifikant jmf med sina grannstenar.

Jag antar att våtrumsspackel inte är rätt metod. Ska jag putsa med bruk eller kanske med fix? Tar gärna emot synpunkter på detta.
 
Du ska använda ett cement- eller gipsbundet spackel. Det finns många typer som funkar, jag brukar köra med Finja 360 för detta ändamål. Tänk på att inte blanda för mycket åt gången bara, det brinner hyfsat snabbt i hinken.
 
Gipsputs är ju en rätt trevlig produkt. Jag använde Knauf Rotband, du hittar en jättesäck för rimliga pengar på Bauhaus. Allt jag läste tydde på att den var godkänd att använda under tätskikt med keramikbeklädnad.
 
Den funkar utmärkt för ändamålet, men bör såvitt jag vet inte läggas tunnare än 5 mm. Så man tänker på det om det är ytor som behöver finspacklas.
 
K
Om du väljer nåt cementbaserat så tänk på att du ska ha en lågalkalisk produkt.
 
Helt rätt jon_h, Knauf specar en minimum tjocklek av 5mm för Rotbanden.
 
Tack för svar, jag har precis varit och köpt Finja 360.

/Christer
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.