Funderar på att piffa upp ett par nattduksbord vi har i framtiden, för att det ska passa med temat på andra möbler (vita ben/kropp, mörk trätopp) tänkte jag måla de vita och vaxa toppen. Passande vax har jag hittat men vad för sorts färg borde man använda? Färg och målning har alltid varit min svaga punkt och det finns mycket att välja på i affärerna...

Duger vlken möbelfärg som helst, eller är det skillnad mellan märkerna? Borde man grunda först med en annan färg? Är linoljefärg något att sikta på eller är modernare färger bättre?
 
Jag gillar Teknos Futura 90 Möbelfärg då den är slittålig och flyter ut mycket snyggt.
 
Teknos futura är lättmålad och slitstark och hyfsat billig men ser litet plastig ut. Alla profiler rundas av och det fina träarbetet döljs bakom plastytan.

Kokt linolja och titanvitt eller zinkvitt och litet litet sickativ blir en förstklassig möbelfärg. Om man bryter med en liten aning kimrök för man en färg som täcker bättre och skiftar litet litet i blågrått. Jag tycker det blir fint. Så gjorde alltid målarna förr när de målade vitt.
 
  • Gilla
pär h
  • Laddar…
linoljefärg läggs på i tunna skikt vilket gör att alla profiler får sådär snygga skarpa kanter. Och så flyter den ut milsvid bättre än moderna färger som alltid blir väldigt randiga om man penselmålar och det vill man göra. För att just få rätta känslan och utseendet på ytan.

Finns flera tillverkare i dag av linolje färg tex ottoson färgmakeri.
 
  • Gilla
pär h
  • Laddar…
Linoljefärg låter nog som den rätta vägen att gå.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.