Hej, jag har ett borrhål för bergvärme som jag tänkte ta vatten ur för vattning av blomor och biltvättning och liknande, ser ut såhär för tillfället:
13032770663_3e0beb91d4_c.jpg

Tänkte lägga en pump där nere och gräva ner en slang som går över gården till garaget och göra en väggkran. Jag undrar vad för sorts pump som passar här? Jag kan inte mycket om sånthär men så nära vattenkällan som möjligt lär ju vara bäst så jag tänkte lägga den inne i cementringen. Rekommendationer på typer/märken mottages gärna!


Jag kommer att lägga ett cementlock på senare och det kommer att bli i markhöjd, jag har funderat att montera en handpump på locket för att det kunde se trevligt ut. Blir väl att lägga en fördelning så att ett rör går till handpumpen och det andra till kranen. Frågan är om den ska läggas före eller efter pumpen, tänker att kanske en handpump inte vill ha konstant tryck bakom sig...


Detta blir för sommarvatten endast, Ska tömmas på vintern.
 
Såns lite dåligt på bilden. Kan vara att brinerören går till höger, och att PEM-slangen du har är en luftning?
Men det brukar inte gå att få ned en pump i samma borrhål som bergvärme. Får helt enkelt inte plats.

Har du väldigt hög grundvattennivå kan det gå att suga med en Jetpump. Men då snackar vi om max 6-7m under marknivån.

Kan du knyta en bult i ett snöre och sänka i lufthålet så kan du få en bild av hur djupt grundvattnet ligger.
 
PEM slangen är ditlagd av installatörerna med syftet att ta vatten ur borrhålet, jag gissade det skulle bli nån sugande pump för det var aldrig meningen att sänka ner något i hålet. Finns det någon pump som klarar mer än 6-7m? Jag tror förvisso det inte behövs, ganska rikligt vattenflöde och nivå där jag är.
 
Djupet hänger på vacum, så mer än 7m är inte möjligt. Det blir abslut vakum i slagen och då suger det inte längre.

En pump för dig är isf en vanlig jetpump, typ http://www.rinkabyror.se/artikel/pumpautomat-10-20/
Sen behövs lite kopplingar och grejer för att få ihop det.
 
Kolla även salthalten i vattnet så du inte saltar blommorna.
 
Låter bra, öppnades nyss ett Biltema i Vasa och dom hade jetpumpar för 65 euros så jag kilar väl dit nån dag. Jag tänker att jag kopplar in handpumpen efter jetpumpen, annars blir det väl extra vakum att börja jobba mot då man använder handpumpen.
 
Nja, en handpump kommer inte fungera så bra. Iaf om du tänker på en gårdspump.
http://xn--solbergaprstgrd-9kbu.se/wp-content/uploads/2009/05/gardspumpen-1024x1001.jpg
Dom bygger på att det är ett långt rör med en kolv i, som är fäst i handtaget via en stång. Kolven har ett membran som agerar som en backventil och när du pumpar så rör sig vattnet förbi detta membran. Hela detta paktet behöver en 1.5-2m, sen kan det sitter en sugledning under detta. Om du har plats för det så kan en separat suglening till denna pumpen fungera, men dom kan inte dela sugledning, då suger jetpumpen luft via gårdspumpen.
http://www.nackabyggnadsvard.se/images/sprangskiss_gardspump.png

Om du tänker på en Klaffpump så kan det fungera, då kan du sätta en ventil på insuget på denna så att din jetpump inte suger luft via klaffpumpen.
http://www.gustavsberg-ror.se/backn...5ea4a9fc43490730b7ef836db7729191_650x1000.jpg
 
Jag tänkte koppla i den efter jetpumpen, så att jetpumpen skulla pumpa till handpumpen också. Så tänkte jag man kan undvika att jetpumpen och handpumpen börjar kivas med varandra och slippa de problem du nämner,

På detta sätt ser jag inte hur jetpumpen kan suga luft, använder man handpumpen blir det sug på rätt sida som jag förstår det, och då tar den ju vatten från hålet som den ska. Ett problem som jag kan tänka mig är att det blir tryck i ledningen bakom handpumpen, vilket den kanske inte är tillverkad för.

IrAe7cP.jpg

Skulle gärna vilja undvika att dra ner ett rör till i borrhålet.
 
Redigerat:
Det kommer ju sruta konstant ur handpumpen då, den trycksättas på sugsidan och då rinner det rakt igenom.
Det är nog lättare för dig hitta en trasig gårdspump och gömma en ventil i den. Så du använder trycksatt vatten genom pipen på den.
 
Det var något sådant jag misstänkte... Blir väl att göra en självstående helt vanlig kran isåfall, eller dra ner ett rör till för en gårdspump, får se vad det blir.
 
  • Gilla
corre
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.