Hej, på vårat hus finns det en takterrass, utanför den är det ett sorts pappatak jag inte sett förut, de är mer som en matta, de ser ut att vara fibrer i det, möjligen glasfiber. Sen är det mjukt att gå på, alltså isolering under.
Jag undrar egentligen om man kan tjära/olja detta material eller hur man underhåller det. Skarvarna är tjärade.
Taket är på en utbyggnad som är gjord runt 1975.

Kan fixa bild om ingen hinner komma på vad det är.
 
Hade gissat på någon typ av gummiduk typ derbigum på den beskrivningen, men det går ju knapp säga säkert ens med bilder.
 
  • Gilla
Rickard.
  • Laddar…
Rickard.
S Svanteman skrev:
Hade gissat på någon typ av gummiduk typ derbigum på den beskrivningen, men det går ju knapp säga säkert ens med bilder.
Derbigum är ingen dålig gissning men det är ingen gummiduk utan en vanlig takpapp men med en lite annan sorts asfalt än den som säljs mest i norden.

Gummiduk eller epdm är ett helt annat takmaterial.

Asfaltpapp kan man egentligen inte underhålla utan bör läggas om när asfalten åldrats för mycket.
 
Närbild på en frusen yta med tunna istäckta linjer som tyder på repor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Rickard.
Det är troligtvis Derbigum men även om det inte skulle vara det så ändrar det inget. Har funnits ett antal olika varianter ytpapp utan skiffer men vad jag vet så är det bara Derbigum som är sådär randig men kan ha fel.
 
Redigerat:
Liknar mitt tak som har derbigum.
 
Rickard. Rickard. skrev:
Det är troligtvis Derbigum men även om det inte skulle vara det så ändrar det inget. Har funnits ett antal olika varianter ytpapp utan skiffer men vad jag vet så är det bara Derbigum som är sådär randig men kan ha fel.

Okej okej, så ingen vits att göra något underhåll på? Tänkte man kunde olja/kära det för framtiden för än så länge verkar det tätt
 
Rickard.
A Alexander Nyman skrev:
Okej okej, så ingen vits att göra något underhåll på? Tänkte man kunde olja/kära det för framtiden för än så länge verkar det tätt
Jag tycker inte det är någon vits, olja eller tjära gör absolut ingenting positivt och takmassa som säljs för detta är tveksamt om det verkligen hjälper men även om det gör det i någon utsträckning så tycker jag det är bättre att lägga undan pengarna till den dagen det behövs göras om ordentligt istället.

Lägger man t ex in pengarna i en bra fond gör dom mest troligt mer nytta där.

Att städa och inspektera taket 2 gånger/år är en bra vana.
 
  • Gilla
Alexander Nyman
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.