Tänker bygga en inglasad altan, det kan hända den första tiden bygger jag bara taket och det blir bara en större altan med utetak men förr eller senare kommer inglasningen nog. Det beror på hur långt pengarna och orken räcker.

Jag har funderat hur borde man bygga golvet till en inglasad altan? Som det är nu är altanen upphöjd och byggd på plintar och det är glipor mellan alla bräden så vatten ska rinna bort. Bygger man på det viset och glasar in blåser det in underifrån.

Vilket kanske inte är en dålig sak på sommaren, tvärtom förmodligen, men det blir kallt på vintern och vi tänker inte värma utrymmet. Men det vore trevligt om utrymmet kan på vintern hålla lite värme av sig själv, så det funkar som en gammaldags farstu alltså.

Jag undrar vad andra sätt finns det att bygga golven? Går det bara att montera bräderna tätt (expansion och krympning kan bli problematiska tänker jag), borde man lägga isolering under eller ej?

Det finns visst nån sorts isolerande kross (glasopor/isopor eller nåt) man kan fylla utrymmet med som låter bättre än att lägga stenull eller glasfiber i ett utrymme som tänjer på gränserna mellan inne och ute.
 
Söker i forumet och hittade relevant info. Cellplast mellan bjälkaget låter som en enkel lösning annars.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.