Y
Som tidigare trådar nämner så blir jag frustrerad över glansen i Jotuns akrylfärg, även deras helmatta speglar himlens sken så väggen snarare ser blankgrå ut istället för sin egentliga röda kulör.

Huset byggt början på 80talet hade en tydlig kulör utan att glänsa. (inte slamfärg eller olja).
Jag har haft med mig träbitar ifrån huset men butikerna kan inte svara utan hänvisar till dagens akryl.
Fick förklarat att täcklasyr också var akryl och skulle ge samma effekt den också.

Söker ledtrådar vilka färger som är tydliga, men inte speglande?
Ska kolla på Beckers och dom andra, för jag ser ju hus i byarna som faktiskt hanterar solen mer normalt, kanske bara Jotun som spökar.
 
Redigerat:
Alkydoljefärg.
 
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
Claes Sörmland
Alkydoljefärg är ganska blank men mattas med tiden när oljan bryts ned av solljuset så är det en gammal målning så är den matt och har massor av mikrosprickor. Gammal plastfärg (akrylat) får inga mikrosprickor.
 
När vi bytte sidiplattorna och satte upp träpanel på vårt hus 1983 valde vi Nordsjös täcklasyr/akryl.
Hade helst tagit Jotuns Demidekk, men den fick man inte bryta i "vår" färg på den tiden.
Färgen såg fortfarande fin ut när vi lämnade huset 15 år senare.
Det var ute i skärgården utanför Göteborg.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.