Jag har en rörspis där putsen har spruckit en del. På vissa ställen känns det att det är stora lösa sjok mellan sprickorna. Jag vill putsa om den och undrar vad man bör ha för bruk till detta. Det traditionella är väl kalkbruk, men rörspisen är byggd 2007 i ett hus från 60-talet så jag är inte bunden av vad som är traditionellt. Kan man armera putsen på något sätt för att den inte skall spricka lika lätt framöver?

Erik
 
Kan man armera putsen på något sätt för att den inte skall spricka lika lätt framöver?
Visst går alldeles utmärkt -Ännu bättre resultat är att utföra putsningen så att man får ett "skal" som inte sitter
fast i spisen ,gör att den kan "leva" lite utan att spricka.
Det går att blanda glasfiber i bruket "glasfibermatta mot spis sedan hönsnät eller dylikt som man putsar på.
Kedddy använder sig av de tekniken på sina putsade kaminer/kakelugnar -har själv en som varit i användning 15år
inga sprickor ännu.
Om man vill göra det snyggt och lättskött kan man lägga kakel på utsidand^_^b (så gjorde jag)
 
Tack för infon. Vet du vad det är för glasfibermatta? Är det väv eller "trasselmatta" och hur tjock? Skall mattan avgränsa teglet från putsen eller skall den vara dränkt i bruk? Vet du vad för puts det skall vara? Jag tror att formen på min är lite för udda för att det skall gå enkelt att kakla den.

Erik
 
"Trasselmatta" liknande den som används inom båttillverkning
tunn matt som avgränsar sedan "hönsnät" med bruk som innehåller glasfiber-klipp
nätet fäster man så gott det går med klammer eller annat
bruket/putsen ? vet inte men tror att "vanlig"puts/bruk fungerar utmärkt
Allt går att sätta kakel på bara att kapa/skära och forma låta fantasin flödad^_^b
 
Får mattan sluta en bit innanför kanterna, eller hur får man sjoket av puts att inte ramla av? Vet du var man får tag på glasfiber för ändamålet? Mattan som är till för att laminera med polyester i båtar har väl en del tillsatser som möjligen inte är hälsosamma att värma upp. Jag skulle gärna ha en riktig kakelugn, men nu har jag bara en rörspis. Den får nog fortsätta vara okaklad. Tack igen för infon.

Erik
 
  • IMG_5905.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_5908.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Mattan kan sluta en bit innanför- nätet håller den på plats,
man putsar i omgångar lite grovt först, finputsar det sista
Var man får tag på matta vet jag inte ,fråga runt Googla :blushing:
möjligen innehåller mattan någon form av lim/bindemedel som håller ihop den
Så omöjlig form har inte spisen visst går det att sätta kakel på den ,
vanligt kakel som är brända går att använda klinkers osv.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.