É
Vi har en gammal Whirpool torktumlare, AWZ8466 som har ett oljud när den snurrar ena hållet. Men inte det andra, då är det bara lite allmänt rassel.

Hör på filmen, vad kan det vara? Tror det kommer nerifrån kring det svarta under kondensatorn, verkar innehålla vatten. Men inte säkert det är just där men i alla fall nertill.

 
  • Gilla
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
Det var en obekant gammal konstruktion. Men remmen verkar slira så testa remspray som ökar friktionen.
 
A
É ÉlPon skrev:
Vi har en gammal Whirpool torktumlare, AWZ8466 som har ett oljud när den snurrar ena hållet. Men inte det andra, då är det bara lite allmänt rassel.

Hör på filmen, vad kan det vara? Tror det kommer nerifrån kring det svarta under kondensatorn, verkar innehålla vatten. Men inte säkert det är just där men i alla fall nertill.

[video]
Gammal hederlig baukenecht remspännaren ligger rätt, troligtvis är motorns lager, infästning kass, därmed byte av motor komplett definitivt ej lönt att göra
 
É
electroluxaren skrev:
Gammal hederlig baukenecht remspännaren ligger rätt, troligtvis är motorns lager, infästning kass, därmed byte av motor komplett definitivt ej lönt att göra
Bör man byta hela maskinen nu eller kan man köra tills den brakar ihop? Om man står ut med oljudet. Tänkte om det finns risk för brand eller så om det brakar ihop totalt och nåt fastar och värmer eller så.
 
A
É ÉlPon skrev:
Bör man byta hela maskinen nu eller kan man köra tills den brakar ihop? Om man står ut med oljudet. Tänkte om det finns risk för brand eller så om det brakar ihop totalt och nåt fastar och värmer eller så.
den lär väl bara bli värre, men plocka isär den så ser du bättre
 
T
Från en icke expert, Är det inte bara typ remmen som låter eller något som har med trumman att göra (alltså inte motorn)? Om jag inte lyckades identifiera vart ljudet kommer infrån skulle jag börja med att ta bort remmen och sen köra utan att trumman körde.
Men att börja med lite spray är ju enklast...
 
É
Sambon har höga krav på tillgänglighet så jag har redan skruvat ihop den igen. Men jag kan skaffa remspray och sen öppna upp igen innan man byter ut den.
 
De två svarta "plasthusen" på var sida om motorn, (den ena under kondensatorn) är fläktar för in och utblås.

Den bakre kan man ofta komma åt genom att ta bort plåtkåpan för elementet på baksidan. Nu är det ju lite svårt att veta hur det ser ut just på din modell.

Men, jag har varit med om att fläktens hjul har spruckit och börjar då släpa i huset. Ett nytt fläkthjul till min maskin kostade 150kronor.

Är remmen ordentligt spännd? Om det nu är den som låter.

Sist min gick sönder var det reläet till värmelementet som brunnit ihop vilket resulterade i att värmen var på fullt när maskinen var avstängd.. inte så bra.. som tur var så fanns det en mekanisk termostat och ett övertemp skydd som bröt strömmen till elementet.

Tyvärr smälte lite plastdelar som jag fick byta. Det var dock inte den lättaste operationen jag utfört. Men det gick det också. Dock inget för nybörjare.
 
  • Tvättmaskin upptagen för reparation med synlig motor och avmonterad kåpa.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
A
N Net4 skrev:
De två svarta "plasthusen" på var sida om motorn, (den ena under kondensatorn) är fläktar för in och utblås.

Den bakre kan man ofta komma åt genom att ta bort plåtkåpan för elementet på baksidan. Nu är det ju lite svårt att veta hur det ser ut just på din modell.

Men, jag har varit med om att fläktens hjul har spruckit och börjar då släpa i huset. Ett nytt fläkthjul till min maskin kostade 150kronor.

Är remmen ordentligt spännd? Om det nu är den som låter.

Sist min gick sönder var det reläet till värmelementet som brunnit ihop vilket resulterade i att värmen var på fullt när maskinen var avstängd.. inte så bra.. som tur var så fanns det en mekanisk termostat och ett övertemp skydd som bröt strömmen till elementet.

Tyvärr smälte lite plastdelar som jag fick byta. Det var dock inte den lättaste operationen jag utfört. Men det gick det också. Dock inget för nybörjare.
Du gjorde det extremt svårt du det är Jätte enkelt från baksidan
 
Du läste inte hela mitt inlägg.

Plastdelarna som smälte sitter med skruvar bakifrån frontplåten.Så var tvungen att ta isär iprincip allt.
 
A
N Net4 skrev:
Du läste inte hela mitt inlägg.

Plastdelarna som smälte sitter med skruvar bakifrån frontplåten.Så var tvungen att ta isär iprincip allt.
okay jag vet eller ser inte vad det är för plastdelar du menar, men varför inte
 
É
Jag tyckte inte oljudet kom från remmen men jag kan ju ha fel. Jag har fortfarande inte passerat nån butik med remspray. Det kanske går att avgöra utan detta men tänkte man kunde ha den redo när man väl öppnar upp.

Den läcker dock en del vatten med så det är ju ytterligare en sak att kolla på. Har inte bestämt än om jag orkar kolla på detta eller köper en ny. Just nu tuffar den högljutt på som tidigare men är inte så bra med vattnet som rinner ut.
 
Man får nog försöka lyssna vart ifrån ljudet kommer för att sätta in åtgärder. Remspray känns inte som en vettig lösning. Slirar remmen så beror det på något.

Kontrollera varifrån ljudet kommer till en början.

Det finns ju hjul som trumman vilar på, dessa är ju också en möjlig källa till oljud.

Även rullarna på remspännaren kan låta.
 
A
É ÉlPon skrev:
Jag tyckte inte oljudet kom från remmen men jag kan ju ha fel. Jag har fortfarande inte passerat nån butik med remspray. Det kanske går att avgöra utan detta men tänkte man kunde ha den redo när man väl öppnar upp.

Den läcker dock en del vatten med så det är ju ytterligare en sak att kolla på. Har inte bestämt än om jag orkar kolla på detta eller köper en ny. Just nu tuffar den högljutt på som tidigare men är inte så bra med vattnet som rinner ut.
Remspray fungerar självklart INTE på polyrem, vattnet kommer av att hålet i framkant framför kondensorn är täppt!
Trumman måste ur för att rensa bort skiten som ger ljudet
 
É
electroluxaren skrev:
vattnet kommer av att hålet i framkant framför kondensorn är täppt!
Förstod inte vad du menade förut, men idag märkte jag att vid den grå gummisaken är det ett hål som var täppt med ludd. När jag petade lite där rann vattnet ner.
Interiör av en apparat med öppet hål och vatten som läcker, omgivet av en blå handduk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Högst upp så märkte jag dock att allt vatten inte rinner ner i hålet till vattenbehållaren utan det rinner längs med pipen ner någonstans igen. Pipen skulle behöva ha vassare kant eller nåt. Vart tar detta vägen tro? Ner tillbaka nånstans och gör ett nytt försök upp igen bara?
Gammal maskindel med en grå gummipip och ett täppt luddigt hål.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.