Funderar på att sätta in ett överspänningsskydd på husvagnens inkommande 230V, men är lite osäker på vad man bör ha.
Bakgrunden är att man ofta kopplar in sig på okända uttag med varierande strömkvalitet och är rädd att elsystemet i husvagnen kan ta skada (har hänt mig tidigare att jag fått överslag).

Dels så finns det grov- (typ 1), mellan- (typ 2) samt finfilter (typ 3). och så klart kombiskydd typ 1+2.
Dels så har de lite olika tekniker så som varistorer, gasurladdningsrör, luftgap osv.
Dels så rätt typ av poler.. Jag har så klart L, N och Jord in. så gissningsvis behöver jag ett 2 pol 1+1. (?)

Vad bör man sätta utan att det blir overkill och snordyrt?
Har ett OBO V50 till huset som är ett typ 1+2 filter, men det är rätt dyrt.

Om man inte använder de blå CEE kontakterna, utan istället hamnar på ett ställen där man behöver koppla in sig med vanlig schuko så finns det även risk att man råkar polvända. Klarar överspänningsskyddet om det råkar vara polvänt?
 
Redigerat:
Överspänningsskydden vet inte om det är fas eller nolla som är anslutet till den.
 
  • Arg
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Överspänningsskydden vet inte om det är fas eller nolla som är anslutet till den.
Oklarheten är kanske för att den jag tittat på ser ut så här. Den har två olika kassetter för L och N, men det gör kanske ingen skillnad ändå (?)
https://www.obo-bettermann.se/produ...tral/kombiavledare-v50-1-polig-npe-280-v.html

Enhet för överspänningsskydd, troligtvis för elinstallationer, med märkningar och ställbar montering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tittar man i manualen så ser alternativen ut så här. Är det 2st av nr 1 eller 1 st av nr 5 (som ovan) som kan vara lämplig?
El-diagram för TN och TN-S/TT system med skyddskomponenter och tekniska specifikationer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det du frågar är egentligen hur hårt Thor kommer att slå med sin hammare. Det är en bedömning/chansning hur kraftiga skydd man behöver. Uttag på campingplatser bör vara ganska skyddade genom ett avstånd till inkommande el och många "grannar" som delar på smällen. Å andra sidan kan det vara långa ledningar med viss risk vid åsknedslag nära campingen. Det viktigaste är nog att kolla ifall campingen matas med luftledning... Jag vet inte om du kan dra några slutsatser från tidigare olyckor, om det handlat om åska eller andra omkopplingsspänningar/jordfel i nätet?

Om du tycker OBO är dyrt så lär du nog inte hitta något billigare som är värt namnet överspänningsskydd. Du kan möjligen, om det är stor prisskillnad, gå ned till V20 då V50 är grovskydd för mätarskåp och liknande.

Skydden för fast installation måste kopplas in rätt med avseende på fas och nolla (nr 5 i skissen) och är därmed kanske inte direkt lämpligt. Du kan då inte ansluta vagnen med schuko. Man kan då sätta tre st enpoliga (inte ett trepoligt), ett mellan polerna och ett vardera mellan pol och skyddsjord.
 
Redigerat:
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Det du frågar här egentligen hur hårt Thor kommer att slå med sin hammare. Det är en bedömning/chansning hur kraftiga skydd man behöver. Uttag på campingplatser bör vara ganska skyddade genom ett avstånd till inkommande el och många "grannar" som delar på smällen. Å andra sidan kan det vara långa ledningar med viss risk vid åsknedslag nära campingen. Det viktigaste är nog att kolla ifall campingen matas med luftledning... Jag vet inte om du kan dra några slutsatser från tidigare olyckor, om det handlat om åska eller andra omkopplingsspänningar/jordfel i nätet?

Om du tycker OBO är dyrt så lär du nog inte hitta något billigare som är värt namnet överspänningsskydd. Du kan möjligen, om det är stor prisskillnad, gå ned till V20 då V50 är grovskydd för mätarskåp och liknande.

Skydden för fast installation måste kopplas in rätt med avseende på fas och nolla (nr 5 i skissen) och är därmed kanske inte direkt lämpligt. Du kan då inte ansluta vagnen med schuko. Man kan då sätta tre st enpoliga (inte ett trepoligt), ett mellan polerna och ett vardera mellan pol och skyddsjord.
Aha..
Ja så hade man kanske kunnat göra. Sätta 3st 1-pol och därmed behålla möjligheten till schuko.
V20 är vad jag förstår enbart varistor, men de är ju helt klart billigare. Det räcker kanske i sammanhanget där en husvagn befinner sig.

Jag vet faktiskt inte riktigt vad som hände den gången jag fick överlag. Dyrt blev det i alla fall.
Tror inte det var åska utan gissar på strömkvaliteten från uttaget. Det var ute på landet och anslöt till ett stall som har elstängselaggregat så har funderat på om det hade kunnat påverka.
 
Om apparater gick sönder utan att säkringar löste ut så skulle jag tro att ett mellanskydd som V20 skulle räcka. Du vill helt enkelt inte ha högre åsköverspänningar in i vagnen för då blåser den ut allt trots typ 1-skydd...

Om ni inte kommer ihåg något dramatiskt på landet så det troligen ett åsknedslag en bit ifrån (km) som indirekt gick in i ledningarna. Kanske fungerade elstängslet som antenn, men då borde den har blåst ut aggregatet. Ett ganska snällt fall mao.
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Om apparater gick sönder utan att säkringar löste ut så skulle jag tro att ett mellanskydd som V20 skulle räcka. Du vill helt enkelt inte ha högre åsköverspänningar in i vagnen för då blåser den ut allt trots typ 1-skydd...

Om ni inte kommer ihåg något dramatiskt på landet så det troligen ett åsknedslag en bit ifrån (km) som indirekt gick in i ledningarna. Kanske fungerade elstängslet som antenn, men då borde den har blåst ut aggregatet. Ett ganska snällt fall mao.
Nä, kan inte minnas något åskväder överhuvudtaget, men intressant resonemang. Det visar på att det bör vara vettigt att sätta in överspänningsskydd även i en husvagn.
Jag har hittat en variant som heter Doctor Volt DV-5057 som är lusbillig. Den är typ 1 + typ 2 och kostar ca 100 kr/st.
Namnet låter nästan som en scam och jämför man med OBO V50 så är det stor skillnad i pris, men verkar vara likvärdigt skydd. (?) Om jag förstår det rätt så är de likvärdigt klassade för kurvform 8/20 µs både för direkt och indirekt träff.

https://www.ebay.com/itm/254837757065

Datablad DV-5057
https://doktorvolt.pl/en/offer/accessories/fuses/surge-protection-device-1p-20-50ka/

Datablad OBO V50
https://www.obo-bettermann.se/produ...dcentral/kombiavledare-v50-1-polig-280-v.html

Vad tror du om DV-5057? Hade tre sådana passat för ändamålet (för L+N+PE)?
 
Det där är svårt att bedöma utan insiderinformation eller jämförande provning. Sant är att SPDer innehåller relativt billiga gnistgap och varistorer, så stora kända fabrikat är helt klart överprissatta. Du kan köpa ett finskydd som man pluggar i uttaget för 99 kr...

Jag skulle gissa att det som skiljer agnarna från vetet är hur mycket stryk de tål. En smäll, eller flera smällar...

Det som sticker ut i specifikationen är restspänningen Up, den högsta spänning som skyddet lämnar ifrån sig. Den är väl hög för det billiga skyddet, och är alltså inte speciellt bra skydd för apparater. Du skulle behöva komplettera med mellanskydd/finskydd i detta fall. OBO V50 fungerar dock som finskydd dvs allt i ett.

Sedan är det som sagt ett lotteri att välja SPD. Man kan sällan dra några slutsatser efter att ha fått en smäll för man vet inte om ett annat skydd hade ger mer eller mindre skador. Men av det du berättat så har du som sagt inte råkat ut för någon närkontakt med Thor vilket är rimligt. Men varje ställplats är unik i detta avseende.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.