Hej, nyfiken på vad det kan vara för elaking som tagit över delar av mitt skafferi.. de är så små att de inte lyckas fastna på bild :/ Inte heller alla ser dem för att se är så små..

Mjölbaggar eller förstadie till dem var det första jag tänkte på men jag är osäker! Har både läst om dem och kollat på bilder (speciellt larvstadiet då).. och det är osäkert om deras beskrivning verkligen passar in (även om det känns mest logiskt)

De är inte mer än 1 mm typ (avsevärt mindre än tripsen vi hade på besök under skördningen - som vi tyckte ar irriterande små).. de personer som faktiskt kan se dem (alla kunde tydligen inte det) tycker de är som beiga prickar.. snarare än åt det avlånga hållet (viket man brukar tycka att larvers form är).

De kryper ganska fort för sin strlk.. och det verkar inte som de flyger (fast det är nog omöjligt att se).. kanske kan hoppa? men i grund och botten verkar de krypa...

Nån som vet vad det kan finnas för kryp som gillar skafferivaror..? tips? bild? erfarenhet?

Fanns massor av dem i mannagrynen och rågmjölet.. några st i sockret inga bland pastan eller florsockret som gick att se.. vanliga mjölet verkade inte heller angripet (mer än ett par på själva pappförpackningen)..

MVH den städande, sorterande, burkfyllande, diskande o torkande..
Sandra
 
Jag lider med dig. Själva har vi mott i skafferiet då och då, tack vare att vi har en hamster. Glömmer man frysa hans mat innan han få den så kommer de som ett brev på posten. Fast det är larver och äckliga fjärilar, så det går inte att ta fel på.

Här är Anticimex lista över skadedjur, kanske du känner igen något. Jag har aldrig haft något som är sådär litet. http://www.anticimex.com/sv/se/Privat/Skadedjur/Skadedjurskategorier1/Angriper-mat--textil1/
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.