Jag har ett fristående förråd där jag vill sätta upp någon form av innerväggar.
Jag har fått besök av möss/råttor så det ska mer vara till för att få bort dem, samt att det blir snyggare.

Det är som sagt ett ouppvärmt och oisolerat fristående förråd (i Skåne).

Bifogar bilder på hur det ser ut.

Jag avser att göra jobbet själv, är ny tämligen på detta.
 
  • Verktygshängare i ett ouppvärmt, oisolerat förråd med olika trädgårdsredskap hängande på väggen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Förråd med träbjälkar och tak, synliga elledningar och verktygshållare med räfsor, markerat område med röda cirklar för skadedjursproblem.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Är det vinduken man ser nu mellan reglarna? Mössen tar sig väl in någon annanstans än genom väggen.
Men det ser ut som att man byggt för att kunna isolera.

Om du nu inte vill värma upp så är isolering ingen bra idé. Då skulle jag säga att det är råspont du ska använda. Det blir snyggt och du har en rejäl vägg att skruva i. Som alternativ finns olika skivmateral som tål fukt mer eller mindre bra.
 
  • Gilla
Daniel Sunny
  • Laddar…
S Småbrukaren skrev:
Är det vinduken man ser nu mellan reglarna? Mössen tar sig väl in någon annanstans än genom väggen.
Men det ser ut som att man byggt för att kunna isolera.

Om du nu inte vill värma upp så är isolering ingen bra idé. Då skulle jag säga att det är råspont du ska använda. Det blir snyggt och du har en rejäl vägg att skruva i. Som alternativ finns olika skivmateral som tål fukt mer eller mindre bra.
Ja men precis, det är duk mellan reglarna. Gnagaren har biti igen dem på ett ställe och tagit sig in den vägen.

Jag vill inte isolera.

Vill bara få upp någon form av väggar så att det ser lite trevligare ut samt får gnagarna svårare att ta sig in.

Råspont säger du.
Hade inte OSB eller Plywood fungerat???
(jag har för avsikt att lämna ”öppet” så det kan ventilera, där sätter jag ngn form av nät eller liknande så inte djuren kommer in den vägen).
 
Jag skrev ju att skivmaterial funkar. Klart du kan köra plyfa men jag tycker råspont eller panel är finare. Men det är ditt förråd.
 
  • Gilla
Daniel Sunny och 1 till
  • Laddar…
OSB skiva och rolla på vitt färg för utomhus.
Jag hade isolerat... Ingen större kostnad i sammanhanget.
 
  • Gilla
Daniel Sunny
  • Laddar…
Isolerat är inte rekommenderat om det ska stå ouppvärmt. Men jag är nyfiken, varför sitter vindduk om det inte ska isoleras?
 
  • Gilla
Daniel Sunny
  • Laddar…
Fullständigt vansinnigt och meningslöst att isolera om inte gnagarnas möjlighet att ta sig in stoppas först. Gnagare älskar mineralull.
 
S Småbrukaren skrev:
Isolerat är inte rekommenderat om det ska stå ouppvärmt. Men jag är nyfiken, varför sitter vindduk om det inte ska isoleras?
Det är alltså inte jag som byggt förrådet. Det var så när vi köpte det. Och vi känner inte att vi har något behov av att isolera eller ha det uppvärmt.

Så syftet med min fråga är mest vilket material vi ska välja på innerväggen.
Och jag känner att jag fått många goda råd.👍
 
  • Gilla
Småbrukaren
  • Laddar…
Kör hårt!
 
  • Gilla
Daniel Sunny
  • Laddar…
Oldboy Oldboy skrev:
Fullständigt vansinnigt och meningslöst att isolera om inte gnagarnas möjlighet att ta sig in stoppas först. Gnagare älskar mineralull.
Stenull?
 
Coolman Coolman skrev:
Stenull?
Stenull och glasull är mineralull. Gnagarna älskar dem båda, att boa i, att göra till schweizerost och att fullständigt pulverisera med tiden. Fungerar ju som en mjuk och fluffig dunjacka, så det har inte ngn jättestor betydelse huruvida det är uppvärmda utrymmen eller inte.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.