Hej alla här på forumet,

Jag blev nyligen husägare till en enplans-villa byggt 80 där jag öppnat lite av en vägg samt plockat bort karmar och foder för dörrar på några ställen.

Min fråga är detta: Kan jag räkna med att alla väggar har konstruktionen; Reglar - Träpanel (någon form av montagepanel) - gips?

Jag öppnade en vägg (se bifogad bild) och där noterade jag denna träpanel bakom den gamla gipsen... kan jag räkna med att alla väggar är konstruerade såhär? Eller vad tror ni?

Är så fallet så torde det vara väldigt enkelt att smälla upp ett extra lager gips i ett av rummen, eller hur? Skruva utan reglar eftersom skruv kommer fästa i denna träpanel? Tänker jag rätt nu?


En annan sak jag har tänkt på efter att jag öppnade i väggen. Jag mätte mellan två reglar bakom väggen och noterade ett mått på ca. 113cm mellan två reglar... känns ovanligt långt som cc mellan reglar... eller?

Tacksam för alla typer av svar här;)

Allt gott/
Philip
 
  • Nyligen exponerad väggkonstruktion i renoveringsprojekt med träreglar och en bakomliggande träpanel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Magnus E K
Det låter inte som ett typiskt 80-talshus utan ett som är byggt enligt äldre tradition, med högre kvalitet (och mindre standardmått). Ofta är det bara gips på reglar utan något annat bakom.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Hej Magnus,

Tack för ditt snabba svar!

Okej... ja, det låter ju lovande som du säger. Hoppas ju gärna på denna tes. Jag reagerade på att reglarna som dörrkarmarna satt spikade i endast hade gips mot sig... men överkarmens (den mot taket till) regel hade denna panel-liknande konstruktion samt 45mm regel, när sidornas regel var ca. 77mm. Jag förklarar säkert väldigt rörigt nu... men gör så gott jag kan med det jag har i huvudet.

Man satte väl inte sådan här träpanel + gips endast i vissa väggar? Känns ju dumt liksom...

*Notera regel till vänster i bild här* som mätte ca. 77mm bred
 
  • Interiör av kök med synlig regel på vägg till vänster, köksö, och vit köksinredning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
P Philipemorris skrev:
En annan sak jag har tänkt på efter att jag öppnade i väggen. Jag mätte mellan två reglar bakom väggen och noterade ett mått på ca. 113cm mellan två reglar... känns ovanligt långt som cc mellan reglar... eller?
inte om där finns liggande reglar oxså troligen en färdig väggsektion som är 1200 mm bred.
jag har ett nordisk trähus från 1980 och där är råspont på alla ytter o innerväggar i huset
17mm råspont på innerväggarna och 22mm på ytterväggarna och 9 mm gips på väggarna
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.