Se bild:


Golv med uppmarkerad del för sågning, kabel längs golvet, och dörrmatta i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ska såga ut närmast dörren där jag ritat och kaneln som ligger på bilden ska gå där.

Vad ska jag ha ovanpå det? En vanlig 9 mm tröskel är det jag funderat på men det blir lite för högt egentligen eftersom jag tänkt ha hampa-dörrmattan som syns längst ner i bild oavpå där så den ligger närmast dörr.

Alternativet är väl tröskel i metall men hittar ingen med avslut på ena sidan. Dom flesta har en lutning åt båda hållen för att fungera som skarv mellan två golv.

Oavsett vad som välj måste det gå att ta bort tröskeln framöver om kabeln måste bytas. Så att limma dit den är inget alternativ. Skruva blir inte lika snyggt men får gå. Vad för skruvar använder man då? Förborrar man? Och finns det andra lösningar som varken är skruv eller lim?
 
Lägg in mattan mot befintlig "tröskel" under dörren.

Och drag "kanelen" någon annan stans, förslagsvis i vinkeln golv-tak.
Sådana kablar skall man nog inte bygga in.

Och nej, kan inte se att du ritat någonstans.
 
Det känns väldigt onödigt att ha en 5 meter längre kabel för att dra över dörren. Denna kabel har tidigare gått längs taket men nu när jag köpt golvsocklar med kabelkanal vill jag få ner allt längs marken.

Det kommer inte vara speciellt "inbyggt". Som sagt, man ska kunna ta loss tröskeln vid behov. Så är det bara att dra upp kabeln.

Men okej, säg att jag är lite "dum" som vill "bygga in" en sån här kabel. Hur besvaras mina frågor jag ställde?
 
BirgitS
KnockOnWood skrev:
Och nej, kan inte se att du ritat någonstans.
Om man förstorar upp rejält ser man nog en linje som är dragen typ 1 cm från dörren.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.