Y
Har nästan fått monterat min induktionshäll (med färdiga knappar för koka pasta och sås, haha)

Men, alla mina gamla kastruller å pannor - funkar dom? eller vad är det man ska köpa?

Vilka betraktas som de bästa, eller mest prisvärda? OBH ?

**obs, har levt på Sibyllamat i 2år, och före det så åt jag inget alls så detta med kök är främmande mark**
 
Ta med en magnet och prova med i botten.

OBH funkar bra :)
 
Prova dem när hällen är monterad, funkar de så använd dem, funkar de inte så ge bort dem och investera eventuellt i några nya.
Så blir även matlagningen roligare i ditt nya kök. :)
Stort sett alla kastruller utom gamla aluminiumkastruller funkar.
Nästan alla har en stålkärna i botten för att fördela värmen i kastrullen.
 
Jag har gamla gjutjärnspannor och de är strålande på Induktionshällen så länge som botten är plan.
Förutom WMF har jag några IKEA 365+ kastruller och de är faktiskt riktigt bra och används dagligen.
Har jobbat som kock i många år och har en del krav och jag var klart förvånad av att IKEAs kastruller i den serien är så bra som de är.
 
Prova med en kylskåpsmagnet... OBH är billiga! Sen kan man fundera på hur mycket pengar du lägger på mat och sen fundera på hur mycket du bör lägga på en stekpanna.
 
Hemmakatten
Ibland tycker jag diskussionen går lite överstyr när det gäller vilka kastruller eller knivar eller stekpannor som är bäst. Det har varit flera mega-långa trådar om detta tidigare. Nu handlar denna tråden inte (ännu) om just de dyraste redskapen.

Min poäng är att man klarar sig med ganska få redskap, det viktigaste är matglädjen. jag har lagat festmåltider för stora familjen i ett husvagnskök och gjort stort smörgåsbord till julen med hjälp av två kokplattor och ugn i vårt kök som då bara bestod av betongplatta och en osb-skiva med lånad diskho och med de flesta köksredskapen nedpackade. Det viktigaste är kreativiteten och viljan.

För att återgå till trådskaparens fråga så har jag aldrig använt induktion (har gasolhäll) men du skall absolut inte slänga dina väl instekta och använda stekpannor eller gjutjärnsgrytor. Har du inga sådana ellerdåligt med kastruller så köp en gjutjärnsstekpanna, en stekpanna med tefloninsida, en gjutjärnsgryta och tre rostfria kastruller på 1,5, 3 respektive 5-6 liter så klarar du dig galant för många år framåt.
 
OBH är billiga...jojo. Chili har rätt så bra och prisvärda kastruller med som funkar på induktion.
 
Vi har en hel del dyra kastruller och pannor, men favoriten just nu är nog det stora stekjärnet med höga kanter från ICA, mycket bra.
 
Fick byta nästan alla kastruller när jag gick över till induktion och då hade jag ändå bara stålkastruller
Har nu stekpannor från ICA, fanns i 2 pack nyligen. Tydligen "bäst i test" i nån tidning och funkar utmärkt. Haft mycket dyrare stekpannor som varit sämre.. Kastruller från IKEA har jag också som funkar utmärkt.
 
Hemmakatten skrev:
Ibland tycker jag diskussionen går lite överstyr när det gäller vilka kastruller eller knivar eller stekpannor som är bäst. Det har varit flera mega-långa trådar om detta tidigare. Nu handlar denna tråden inte (ännu) om just de dyraste redskapen.

Min poäng är att man klarar sig med ganska få redskap, det viktigaste är matglädjen. jag har lagat festmåltider för stora familjen i ett husvagnskök och gjort stort smörgåsbord till julen med hjälp av två kokplattor och ugn i vårt kök som då bara bestod av betongplatta och en osb-skiva med lånad diskho och med de flesta köksredskapen nedpackade. Det viktigaste är kreativiteten och viljan.

För att återgå till trådskaparens fråga så har jag aldrig använt induktion (har gasolhäll) men du skall absolut inte slänga dina väl instekta och använda stekpannor eller gjutjärnsgrytor. Har du inga sådana ellerdåligt med kastruller så köp en gjutjärnsstekpanna, en stekpanna med tefloninsida, en gjutjärnsgryta och tre rostfria kastruller på 1,5, 3 respektive 5-6 liter så klarar du dig galant för många år framåt.
Men det där är ju som att säga att det går bra med en b&d istället för festool:blushing:
Listan över kärl var väldigt bra, men själv skulle jag inte klara mig utan att komplettera den med en lite större gryta
och jag skulle vilja byta gjutjärnspannan mot en rostfri.
 
Redigerat:
Ang kastruller för induktion - jag måste snart överge min underbara gasspis, som inte tagit hänsyn till om kastrullerna varit plana eller inte i botten.
Induktion verkar kunna vara en bra ersättning, men hur viktigt är en väldigt plan kastrullbotten? Mina fantastiska, massiva gamla rostfria kastruller är från det glada 20-talet och har bara upplevt gasspis. Räcker det med någorlunda platt botten eller måste det vara perfekt kontaktyta för att induktion ska funka? De är ju magnetiska så det räcker, eller?
 
Hemmakatten
sblixten skrev:
Men det där är ju som att säga att det går bra med en b&d istället för festool:blushing:
Oj, det där var ju ett inlägg som skulle genererat en enormt lång tråd om det hade varit ii verktygsforumet, så ett sådant påstående vågar jag inte göra...:cool:

Men, det jag vågar påstå är att det mesta och viktigaste ligger i skickligheten och vanan hos den som utför hantverket (i det här fallet att laga mat).

Ett litet exempel, en som är van att laga till bechamel-sås (en vit grundsås) vet att den skall sjuda försiktigt en 5-10 minuter under ständig omrörning för att den inte skall brännas vid. En som inte vet detta kommer att bränna vid såsen oavsett om den personen har en tunn, billig kastrull eller en tjock proffskastrull som kostar mer än en tusenlapp. Den som vet hur man gör kan laga till såsen även i en vickig kastrull med tunn botten, eftersom man vet att man då måste vara ändå mer noggrann med att vispa och kolla värmen ännu mer noggrant.

Ett annat exempel är snickaren som byggde vårt hus. Det hände att han använde våra verktyg om han hade glömt något hemma. Tex vår Dewault kap- och gersåg på stativ men utan förlängningsdel till sågbordet eller vår kopia av Fein Multimaster eller nåt annat. Självklart är de inte lika bra som hans egna proffsverktyg, men nog klöv han en regel precis lika rakt och precist som tidigare. Så ja, en viss sanning finns det nog tyvärr ;) i ditt påstående om att det går lika bra med en B&D i många fall...
 
Hemmakatten skrev:
Oj, det där var ju ett inlägg som skulle genererat en enormt lång tråd om det hade varit ii verktygsforumet, så ett sådant påstående vågar jag inte göra...:cool:

Men, det jag vågar påstå är att det mesta och viktigaste ligger i skickligheten och vanan hos den som utför hantverket (i det här fallet att laga mat).

Ett litet exempel, en som är van att laga till bechamel-sås (en vit grundsås) vet att den skall sjuda försiktigt en 5-10 minuter under ständig omrörning för att den inte skall brännas vid. En som inte vet detta kommer att bränna vid såsen oavsett om den personen har en tunn, billig kastrull eller en tjock proffskastrull som kostar mer än en tusenlapp. Den som vet hur man gör kan laga till såsen även i en vickig kastrull med tunn botten, eftersom man vet att man då måste vara ändå mer noggrann med att vispa och kolla värmen ännu mer noggrant.

Ett annat exempel är snickaren som byggde vårt hus. Det hände att han använde våra verktyg om han hade glömt något hemma. Tex vår Dewault kap- och gersåg på stativ men utan förlängningsdel till sågbordet eller vår kopia av Fein Multimaster eller nåt annat. Självklart är de inte lika bra som hans egna proffsverktyg, men nog klöv han en regel precis lika rakt och precist som tidigare. Så ja, en viss sanning finns det nog tyvärr ;) i ditt påstående om att det går lika bra med en B&D i många fall...
Håller med, men allt blir lite roligare/enklare om man använder bra kärl.
Sen för att krångla till det ytterliggare så kan vi ta ditt exempel och byta ut bechamelen mot några köttbitar;)
 
...alltså, plana kastruller... måste kastrullerna på induktion vara plana? Någon som vet...?
 
Hemmakatten
Ja, kastrullerna måste vara plana. Har aldrig haft induktion men alla vänner o bekanta som har det säger att det räcker med minsta lilla ojämnhet för att kastrullen antingen inte värmer bra eller (det vanligaste) att det blir ett högt surrande ljud från plattan.

Inte får du slänga dina kastruller från 20-talet!! Det lät på ditt inlägg som om du hade ett val. Kan du inte ha gasolhäll?

Det finns flera trådar här på forumet om just kastruller och induktionshäll. Sök i detta forum *kök* på 'induktion' så hittar du många trådar.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.