Hej!
Är osäker på vad för kabel jag ska ansluta med till mitt utomhus spa!

Vattenpump: 1,5 kW (2 st)
Värmare: 3 kW
Circ. pump: 750 W
Luftpump: 400 W
Max förbrukning: 7,15 kW

5x4.00mm?
3st 25a?

blir installerat under en jfb samt en arbetsbrytare!

tycker det låter mycket,, borde det inte räcka med 16a, 3fas.. har sett att "många" andra som har samma tekniska specifikationer som mitt spa enbart använder 2,5mm samt 16a säkringar!
 
Jag skulle dra en :E0002620 ACEFLEX RV-K 5G2,5 och säkra med 10 A
 
Vad är det för specialkabel?
om jag använder den kabeln och avsäkrar med 10A, går inte säkringarna ganska så omedelbart då eller?
 
Power input: 25A/3ACL
5x4.00mm

står det i manualen!!
 
Hur många faser använder poolen? Har du någon länk till installationsanvisningen?
 
det är 3fas, nej tyvärr ingen länk. har en bild över alla plintar m.m, hur alla pumpar är inkopplade. samt vart inkommande skall in men det är bara L1-L3 nolla och jord.

7150w/220v=32,5
32,5/3=10,83

borde räcka att säkra av med 3st 13a säkring och ha 2,5mm kabel fram, men fattar inte varför dom skrivit 25a/3acl och 5x4,00mm i manualen?
 
eller 230 e de ju nu för tiden:) =10,3!!
tog en bild, men vet inte hur jag ska lägga upp den, när jag trycker på infoga så behöver jag en url...
 
um, blev osäker nu på om man verkligen räknar så.. eller om det är roten ur o så när det är 3fas....
kör nog på 5x4.00mm o 25A/3,, bara säkringen bryter innan kablarna brinner upp om det händer ngt:)
 
kom på att det antagligen är max vad plintar m.m klarar av alltså 3st 25ampere, behöver ju inte innebära att den ska avsäkras med 25A!!

ingen som vet vad jag ska köra på?
3st16A och 2,5mm?
 
Lär väl bli 2,5 mm2 och 16A om du inte har större huvudsäkring än 16A, och dels klara sig ditt spa på det så länge det är 3fas-kopplat och inte 3x1 fas+ nolla, alltså 400V + nolla o inte 3x230 V + nolla. Öm luddigt, ja. Men säg till om du inte fattar.
 
Tack för ditt svar!
jag har 25A in i kåken!
antar att det är 1fas pumpar!
japp 380 mellan faserna och 230 mellan faserna och nollan inne i lådan! finns inget linjeschema tyvärr, så kan ej se hur pumparna m.m är lagda på plintarna, men antar att det ska räcka med 16A/3-fas!
 
Alltså 3x16 A måste ju räcka lugnt! 3x25A är ju hur mycket kräm som helst!

//Patrik
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.